10 potentiële leugens van PR-bureaus bij pitches

Blog
Tips & Tricks
Jos Govaart
05-05-2014
Als je op zoek bent naar een nieuw PR-bureau dan probeer je in een kennismakingsgesprek gevoel te krijgen bij de kwaliteit van een bureau. Er zijn daarbij een aantal vragen die erg voor de hand liggen om te stellen maar die je maar beter links kunt laten liggen of anders moet stellen. Waarom? Omdat de kans op een leugentje erg op de loer ligt.
  • Hebben jullie goede mediarelaties in....?
    Hebben jullie goede contacten in deze specifieke branche? Hoe eerlijk denk je dat het antwoord zal zijn? Er is geen enkel bureau dat in alle hoeken en gaten goede media en bloggerrelaties heeft. Mijn antwoord op zo'n vraag is dan ook altijd. Het gaat ten eerste om het verhaal. Relaties helpen je makkelijk verder, maar je verhaal is het allerbelangrijkste.

  • Voor welke klanten werk je?Als je dat wil weten, stel de vraag dan goed en vraag door. Klantenlijsten op veel sites van PR-bureaus zijn gedateerd om ze er fraai uit te laten zien. Reality-check bij onszelf: Er staat 1 klant tussen waar we in 2014 niets voor gedaan hebben.  Moet die eraf vind je?

  • Wat zijn jullie meest aansprekende cases?Vraag en zaag door op cases. Veel geïntegreerde campagnes draaien op creativiteit van reclamebureaus. Vraag door op daadwerkelijke toegevoegde waarde vanuit PR. Wat was daar het resultaat van? Welke invloed had je aan tafel daadwerkelijk?

  • Hebben jullie de capaciteit?Hebben jullie capaciteit om onze vraag aan te kunnen? In werkelijkheid heb je daarbij drie opties. De eerste: Er is capaciteit en dat is wat er gecommuniceerd wordt. De tweede is: Er is geen capaciteit en dat wordt eerlijk gecommuniceerd. De derde mogelijkheid is: We hebben nu best een capaciteitsprobleem, maar als we de pitch winnen dan zien we wel hoe we het oplossen. Dus: Vraag vooral: Hoe ga je zorgen dat je ons goed gaat servicen?

  • Wat vinden jullie van ons product?Tsja. We hadden waarschijnlijk niet aan tafel gezeten als we je product niks vonden. Iets anders dan enthousiasme op deze vraag zul je niet vaak krijgen. Stel de vraag dus veel concreter! En wij? Wij móeten kritische vragen stellen.

  • Kunnen jullie ook video's/facebookcontent etc etc maken?Weet dat veel PR-bureaus met een grote advieskern en een kleine studiotak werken. Dus álles kunnen in de uitvoering is bullshit. Stel dus hier ook een hoe-vraag.

  • Stellen jullie het team voor dat echt het werk gaat doen?Een legitieme vraag. PR is people's business en je wil de klik voelen met het bureau waarmee je gaat werken. Maar wees ook reeel. Niet alle klanten kunnen 10 uur per week van alle seniors krijgen. Dus voer vooral een goed gesprek over de invulling van het team.  Het is aan "onze" kant best lastig om met deze vraag om te gaan in een vroeg stadium van een pitch. Bestaande klanten krijgen logischerwijs altijd voorrang. Op het moment dat we echt een grote kans op de business maken, is het makkelijker om iets zinnigs te zeggen over de mogelijke teamindeling.

  • Hoe goed ken je de branche?Ge-wel-dig natuurlijk! Kijk uit voor namedropping hier. Lijkt heel snel interessant, maar is het niet altijd. Vraag liever naar actuele issues die spelen in de branche. Is je gesprekspartner echt op de hoogte? En nog beter: weet hij ook nog een interessant inzicht toe te voegen? Dan zit je met een goed bureau aan tafel!

  • Ben je creatief?Dat blijkt natuurlijk uit het voorstel wat op tafel ligt. Wanneer leer je een pr-bureau écht kennen? Als het echt nodig is. Nu. En niet over tien minuten. Nee. Nu. Prik dus door case studies heen. Test creativiteit en inventiviteit dus altijd ter plekke.

  • Zijn jullie financieel flexibel?Vraag in een vroegtijdig stadium naar financiën. Hoe gaat een bureau om met overservice? Hoe transparant wordt er gecommuniceerd over inzet en resultaten? Doe je huiswerk. Is een bureau onderdeel van een groter Amerikaans geheel? Weet dan dat financiële flexibiliteit lastig is. Dat is niet de schuld van de mensen tegenover je, maar Amerika vraagt, en krijgt.

  • Moraal van dit verhaal. Denk goed na waar de toegevoegde waarde van het pr-bureau écht uit blijkt. Probeer inzicht te krijgen in hoe een bureau in praktische zin voor je aan de slag gaat.





     

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief