10 PR Trends voor 2014

Blog
Opinie
Jos Govaart
06-01-2014


Vandaag was voor mij en vele collega's weer de eerste werkdag van het jaar. Na een korte break zijn we weer helemaal fris en fruitig terug, ook met dit blog. We gaan je tot aan de volgende kerstperiode weer trakteren op 4 verse blogposts per week. Wat voor jaar zou het worden in 2014 in PR? Ik geef eens een schot voor de boeg voor de ontwikkeling van ons mooie vak.
  • Een nieuwe generatie woordvoerders gaat opstaan
    Een "klacht" die ik veel hoor van mensen binnen organisaties klinkt als: "Ik moet nog langs persvoorlichting of de woordvoerders". Enerzijds een begrijpelijke uitspraak omdat voorlichters betaalt worden om de reputatie te regisseren van het bedrijf waar ze werkzaam zijn. Voor zover dat te regisseren is. Old skool woordvoerders moeten zich realiseren dat zij niet meer het alleenrecht op communicatie hebben. Sterker nog. De kans is best groot dat je merkwerkers in dienst hebt die "het woord" krachtiger kunnen verder brengen dan jij als persvoorlichter. Daarom beste voorlichters: stel je dienend op ten opzichte van je collega's. Train en faciliteer ze om niet de stomme dingen te zeggen maar juist de authentieke goede. Je organisatie wint daarmee aan slagkracht en authenticiteit.
  • Curatie wordt in 2014 gewoon hard werken
    Vergeet de Paper Li's en Zites van deze wereld. Succesvolle contentplatforms bestaan vaak uit 20% originele en 80% gecureerde content. Maar dat cureren is gewoon hard werk. Maak duidelijk waarom juist dat éne artikel de moeite van het lezen waard is.
  • De VPRA wordt definitief een serieuze club
    Vorig jaar werd Coopr lid van de VPRA. De afgelopen maanden werden vele andere bureaus ook lid. Het is goed dat de branche zich eindelijk georganiseerd heeft in één overkoepelende club.  Het is ook goed dat de vereniging er zowel voor de kleine als grotere bureaus is. Belangrijke issues zoals meetbaarheid zullen nadrukkelijker en gezamenlijk op de agenda terechtkomen.
  • Journalistiek wordt belangrijker dan ooit
    Vele vakgenoten hebben zich de afgelopen jaren terecht druk gemaakt over social media. Dit jaar gaan we terug naar het ambacht. Goede geloofwaardige storytelling. Daarbij gaan we in toenemende mate gebruik maken van journalistieke principes en daar ook formats omheen bedenken en tot uitvoering brengen. Al is het maar omdat sociale media ook tot zeer veel ruis leiden.
  • Bureaus zullen groeien, bureaus zullen verdwijnen
    Hoewel de economie voorzichtig herstellende is geloof ik niet dat de markt klaar is met de shake-out. De afgelopen jaren is in algemene zin lastig geweest voor de branche. Er zijn ook een aantal bureaus die duidelijk gegroeid zijn. Het is duidelijk. De klant kan kiezen en zal kiezen. Dat zal in 2014 alleen maar duidelijker worden.
  • PR vaker grote rol in geintegreerde campagnes
    Door de opkomst van trends als native advertising is het ook marketeers en reclamemensen duidelijk. Een PR-programma in een geïntegreerde campagne is broodnodig. In 2014 beseffen steeds meer reclamebureaus dat PR niet draait om een one-hit-wonder maar juist om die continue onderstroom
  • Experimenten in visuele communicatie
    In 2014 gaan we steeds rijkere vormen van visuele communicatie zien. Infographics zijn het in Nederland nooit echt helemaal geworden. Dit jaar gaan bureaus experimenteren met andere vormen. 
  • Toename aan influential campagnes
    In 2014 zal de vraag naar influential campagnes sterk toenemen. De creativiteit van het idee, de executie van de campagne en de influencer mapping worden gezien de grote concurrentie belangrijker dan ooit. Moeheid zoals we bij inhakers gezien hebben, ligt op de loer.
  • Search wordt nóg belangrijker, traditionele SEO heeft een probleem
    Voor veel mensen staat Internet al jaren gelijk aan Google. Wie voorheen keyword optimalisatie goed snapte kon de ranking van zoekmachines behoorlijk goed beïnvloeden. Het spel vandaag de dag is eerlijker. Daar waar Google voorheen vooral inkomende links als een parameter voor autoriteit zag, zijn dat nu de social shares van een artikel geworden. Daarbij valt op dat Google Plus een oneerlijk grote rol krijgt toebedeeld in het SEO succes. Dus ook Google Plus gaat met zekerheid groeien als het gaat om geplaatste content. Nu de interactiviteit nog.
  • Sentimentcommunicatie is een blijvertje
    Feiten doen er niet meer toe. Mensen sturen klakkeloos meninkjes en verdraaide feiten door via sociale media. De opkomst van sites als Upcoming en Buzzfeed maken duidelijk dat doorsturen voor sommige mensen belangrijker is dan de inhoud.
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief