10 tips om de grootste irritaties tijdens een persreis te voorkomen

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
17-07-2014
Journalisten en bloggers zijn de afgelopen maanden weer de wijde wereld  in meegenomen naar potentiele vakantielocaties. Naar verborgen plekken, hotspots en jaw dropping natuurverschijnselen. Tenminste, dat is wat je verwacht. Helaas zijn die reizen nog lang niet altijd zo ingericht dat de journalisten en bloggers ook echt een bijzondere ervaring krijgen. Hoe moeten zij hun lezers dan laten zien dat het echt de moeite waard is om dat ene bijzondere plekje toch echt te bezoeken? Met deze 10 tips om de grootste irritaties tijdens een persreis te voorkomen hoef je eigenlijk alleen nog de locatie te kiezen.

10 tips om irritaties te voorkomen
Persreizen zitten nog vol onnodige irritaties. Van te grote groepen, tot slechte accomodaties en een te overduidelijk gesponsord programma. Dat helpt natuurlijk niet mee in de totaalbeleving van een trip. Stop de controlezucht. Journalisten en bloggers halen toch alleen datgene uit een trip dat voor hen -en de lezers- relevant is. Meer vrijheid, meer variatie in het programma en meer meedenken vanuit het einddoel maakt een trip stukken interessanter.

1. Reis voor de media of voor de sponsors?
Een persreis is een flinke investering vanuit de organisator. Om de kosten te delen wordt er regelmatig samengewerkt met sponsoren voor het hotel, vervoer of het restaurant. Dat is logisch en daar is ook verrassend veel begrip voor, alleen wordt het wat minder wanneer het totale programma is dichtgetimmerd met 'moetjes'. Bezoeken aan hotels, restaurants en bezienswaardigheden die eerder aanvoelen als tijdsverspilling dan dat ze iets bijzonders laten zien en waarde toevoegen.

Voorkom dit door de 'moetjes' te beperken tot een minimum, maar nog meer: relevante partners te vinden. Partijen die de totaalbeleving juist verrijken. Dan wordt er ook nog eens verslag van gedaan.

2. Bijzondere trip of veredeld reisprogramma?
Een reis wordt opgezet om het toerisme aan te trekken. True. Maar dat betekent niet automatisch dat de reis opgebouwd moet worden als veredeld toeristisch programma met alle voordehandliggende attracties. Daar wordt niemand blij van. De toeristische highlights zijn zo van internet af te plukken en bieden weinig kraak en smaak om te verwerken in een eigen en origineel verslag.

Een trip is een uitgelezen moment om te laten zien wat het gebied bijzonder maakt naast de 'logische' spots. Een rondleiding met een 'local', onontdekte eettentjes of kennis maken met plaatselijke gewoontes geeft iets extra's.

3. Wat gaan we vandaag doen?
Aanvullend op de twee voorgaande punten, is de invulling van essentieel belang om een goede beleving van een streek neer te zetten. Daarbij is het niet alleen belangrijk of het wel/geen toeristische dingen zijn, of dat er gesponsorde onderdelen inzitten, maar ook dat er lucht in het programma zit. Vooraf contact opnemen over de insteek van het verhaal kan bijvoorbeeld al helpen om activiteiten als kookworkshops of andere activiteiten te organiseren voor een kleinere groep of zelfs een-op-een activiteiten binnen de grotere groep. Zo kon ik zelf een keer tijdens een bezoek aan de IFA een kookworkshop volgen met Jamie Oliver. Voor de anderen niet relevant, maar voor mij vanuit DutchCowgirls juist wel.

Kortom: zorg voor een gevarieerd programma met voldoende rustmomenten en verschillende relevante activiteiten die inderdaad 'jaw dropping' zijn en kijk naar specifieke activiteiten voor specifieke journalisten. Voorkom in ieder geval dat de media zich gedwongen voelt om het volledige programma te volgen. 

4. Fotomoment: doen of toch niet?
Beeld is anno 2014 onmisbaar in iedere vorm van communicatie. Of het nu is in de traditionele kranten en tijdschriften of op websites en blogs. Beeld spreekt. Toch zit er in het programma lang niet altijd de mogelijkheid om tijd en rust te nemen voor het fotograferen. Zit je tijdens 'het gouden uur' in een busje op een plek die totaal niet fotogeniek is. Krijg je 2 minuten om uit te stappen en als een stel Japanners allemaal praktisch dezelfde beelden te schieten. Daar wordt helemaal niemand vrolijk van.

In plaats daarvan kan er ook al vooraf bedacht worden wat voor welke media interessant is om te fotograferen zodat die fotograferende media 'hun' ideale moment kunnen pakken.

5. Locatie van de overnachting & accommodatie
Haal je 6 journalisten en bloggers naar Verweggistan, is het verblijf niet echt 'je dat', kilometers van daar waar het allemaal gebeurt en zijn basis faciliteiten als wifi niet aanwezig. Een minder luxe verblijf op loopafstand van de dynamiek van een gebied heeft altijd de voorkeur boven een 5-sterrenhotel afgezonderd van alles.

6. Onkunde van het PR meisje
Ook voor ons PR'ers is het begeleiden van een perstrip intensief, maar wel super om te doen. Bovendien leer je de streek, de opdrachtgever en de aanwezige media zo beter kennen. Goed idee toch? Hmmm, daar is dus niet iedereen het mee eens. Een PR meisje op reis dat van de hoed noch de rand weet van de streek is blijkbaar hetzelfde als een belmeisje: niet gewenst.

Gaat een PR'er mee, dan moet deze ook echt iets toe kunnen voegen voor de totaalervaring. Weten waar de media dat ene leuke plekje kan vinden, de weg weten en allerhande tips & trics kunnen geven. Vooraf extreem goed inlezen, contacten leggen en dingen uitstippelen is een must. Een dag eerder er naartoe reizen om dingen te regelen is slim. De streek al eerder bezoeken om alles uit te pluizen is nog beter.

7. Vermenging bloggers & journalisten
Bloggers groeien steeds meer uit tot serieuze media. En er is een groot verschil tussen de 'dagboek' blogs en de serieuze podia. Maar vermenging van bloggers en journalisten is niet altijd een goed idee. De wensen sluiten lang niet altijd aan op elkaar waardoor er snel een 'mis match' is, maar voor journalisten kan het ook een irritatie zijn om samen met bloggers op reis te zijn.

Werk met specifieke bloggersreizen zodat je de reis nog meer kunt toespitsen op de behoefte van de groep. Dat doen we bijvoorbeeld voor het Oostenrijks Toeristenburo, maar ook voor MTV. Kijk ook eens naar deze 6 tips voor het organiseren van een bloggersreis. 

8. Lengte van de trip
Tijd is kostbaar. Ondanks dat 'reizen' niet bepaald verkeerd is om als werk te hebben, is het schema van een reisblogger of -journalist druk en hectisch. Bovendien gaan er ook niet-dedicated reismedia, maar steeds vaker lifestyle media mee. Hun tijd moet dus ook goed worden benut. Toch zijn reizen soms langer dan ze hoeven te zijn om de streek te laten zien.

Op een 'standaard' Europese bestemming zijn 3-4 dagen echt genoeg. Maak je er iets speciaals van, organiseer je een rondtrip Europa, Amerika of Afrika, ja, dan is het een ander verhaal. Dan is er wel een week of langer nodig om alles te zien. Verkies kort en krachtig in ieder geval boven langdradig en uitgesmeerd.

9. Persmateriaal
Na een trip gaat je koffer zo 5 kilo zwaarder mee terug dan op de heenweg en dat komt niet alleen omdat alle winkels zijn leeggekocht. Persmateriaal. Ondanks dat we in een digitaal tijdperk leven, worden er tijdens een trip nog rijkelijk folders en boekwerken meegegeven die nog voor het verlaten van het land in de prullenbak liggen. Zonde!

Hier is slechts een oplossing voor: go digital.

10. De ultieme ervaring
De belangrijkste les is vooral: organiseer de reis voor de media die meegaan. Waar ligt de behoefte van deze specifieke titels en hoe kun je de reis zo optimaliseren dat zij en ook jij er het meeste uithalen? Iemand iets 'dwingen' leuk te vinden werkt niet, iemand een echt toffe ervaring bieden wel.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief