10 voordelige soorten insights voor je PR-strategie

Blog
Tips & Tricks
Jos Govaart
23-02-2015
"Wij willen graag een PR-stunt op de dam". Gelukkig krijgen we deze vraag zelden zó gesteld. Als we hem gesteld zouden krijgen, dan slaan we ongetwijfeld een soort kreun uit die het midden houdt tussen "Waarom" , "Hoezo"  en "De Dam, echwaor?" (we hebben wat Brabo's bij Coopr). We zullen bij Coopr niet betogen dat élk idee dat we verzinnen superbriljant is. De garantie die we wél afgeven, is dat elk idee ergens op gebaseerd is.

Stel nou dat je denkt dat het een supergoed idee is om iets met Superfood te doen. Dan zouden wij op z'n minst kijken wat het zoekvolume op zo'n term is.

We zouden je dan vertellen dat Superfood als term al enigszins op z'n retour is. We zouden je vervolgens ook kunnen vertellen dat er ook diverse "influencers" zijn die dat ook vinden. Dus stél je wil iets met trendy en gezond eten. Dan is superfood misschien niet dé juiste keuze. Of je moet zorgen dat je een inzicht toevoegt dat er nog niet eerder was.

Dit is natuurlijk slechts een klein triviaal voorbeeld. Toch laat zo'n inzicht zien dat echte insights niet per se afhankelijk zijn van dure onderzoeken. Overweeg als je insights verzamelt eens de volgende type bronnen: 
  • De centrale bureaus
    Het Centraal bureau voor de Statistiek en het Centraal Plan Bureau hebben vele cijfers en trends beschikbaar die je vele inzichten verschaffen over de branche waarin je opdrachtgever actief is.
  • Banken en accountantskantoren
    Diverse banken en grote accountantskantoren brengen regelmatig trendrapporten binnen diverse branches uit waarin belangrijke onderwerpen binnen de branche staan.
  • Brancheorganisaties
    De meeste brancheorganisaties brengen cijfers uit over hoe het in de branche gaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Thuiswinkelmonitor.
  • Blendle
    Voer in Blendle een aantal relevante zoekonderwerpen in en lees de artikelen die daar over gaan. Zo krijg je een prima zicht op de journalisten die over de voor jou belangrijke onderwerpen schrijven.
  • Duik eens in de Google Toolbox
    Google is vooral bekend van de zoekmachines. Kijk echter ook eens naar YouTube, Google Trends en Google Analytics.
  • Social Media Monitoring
    Social Media Monitoring tools kunnen je schatten aan informatie geven. Dat kan simpel via bijvoorbeeld Tweetdeck, of geavanceerder via tooling als Coosto.
  • Al die onderzoeken die in de la liggen
    Je hoeft echt niet altijd voor de zoveelste keer het wiel uit te vinden. Kijk ook eens naar onderzoek en data wat zich al in je bedrijf bevindt. Het hoeft niet altijd super up to date te zijn om tot zinnige inzichten te komen. En wil je écht zeker weten of datgene wat je wil brengen nog klopt? Doe dan een heel klein en gericht onderzoek.
  • Ga eens ín de organisatie praten
    Zie eens wat meer van je opdrachtgever dan die mooie vergaderkamer. Praat met mensen en lunch eens mee. Vaak hoor je dan heel veel.
  • Lees boeken van Herman Konings
    Veel belangrijker dan het begrijpen en analyseren van data is het begrijpen van gedragspatronen van mensen. Ik kan de boeken van Herman Konings daarover van harte aanbevelen.
  • Ga naar buiten!
    Misschien verzamel je de beste insights niet als je achter je bureau zit. Deze week is het huishoudbeurs. Wat let je?
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief