5 Q's over PR met... Claire van der Hall (Claire PR)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
20-10-2011


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stondKristien Vermoesen, eigenaar van FINN PR in de spotlight. Deze week is dat Claire van der Hall, eigenaar van Claire PR.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Ik ben in de pr verzeild geraakt toen iedereen al op Facebook een account had en Twitter ook een bekend fenomeen was. De maatschappij, en pr, was al behoorlijk 2.0. 1.0 betekent voor mij tastbaar, analoog misschien. Dit is voor mij ook een belangrijk onderdeel van mijn werken. Het netwerken, het pitchen in persoon, relaties onderhouden, het helpt behoorlijk als je jouw strategie 1.0 op orde hebt, voordat je 2.0 contact en erkenning zoekt.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Zo ik mijn opdrachtgevers duidelijk maak dat een online aanwezigheid belangrijk is op alle relevante sociale media, zit Claire PR natuurlijk ook op Facebook en ik persoonlijk op Twitter. Voor opdrachtgevers leg ik ook social media strategieën uit, maar ik merk dat veel mensen er eigenlijk al lang mee weten om te gaan.

In mijn sector, het uitgaansleven en evenementenbranche is social media erg belangrijk. Flyers en posters zijn duur en bereiken niet altijd het resultaat waar je op hoopt. Een Facebook event kost niks en kan heel veel effect hebben door het uitnodigen van de juiste mensen. Helaas raakt dit middel in het nachtleven over the top, het regent evenementenuitnodigingen. We zullen op zoek moeten gaan naar wat anders of afwachten hoe Google + zich ontwikkelt.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Eye opener was "if you want to cry, go outside" van Kelly Cutrone. Als jonge zelfstandige moet ik standvastig zijn en doorzettingsvermogen hebben, zoals zij beschrijft in dat boek. Verder heb ik een netwerk jonge, zelfstandige pr-dames om mij heen, zoals Melanie Bosveld van Kult&Ace en Cathelyne Luiting van Linc Communications, die mij inspireren en motiveren.

Ik neem graag uitdagingen aan waar in segmenten niet veel ervaring in heb, zodat ik zelf word uitgedaagd om meer te leren. Zo breid ik mijn netwerk uit en doe ik nog meer ervaringen op. Zo werk ik voor clubnachten, maar ook voor creatieve centra of restaurants. Grootste gemene deler moet zijn dat het onder het kopje 'vrije tijdsbesteding' moet passen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Ik vind dat ieder bedrijf dat 'iets met social media' naar een hoger niveau trekt een applaus verdient. Ik ben zelf trots op het feit dat ik ben betrokken ben geweest bij het Magneet Festival. Hier konden bezoekers ideeën pitchen voor de programmering en met jouw Facebookprofiel kon je stemmen op welke acts je het leukste vindt. De meest praktische, leukste en populairste ideeën zag je terug op het festival. Doordat iedereen met elkaar verbonden is via Facebook, begon het ontzettend online te leven. Iedere stem dat jij gaf gegeven, kwam op jouw prikbord wat jouw vrienden zagen. Die gingen op hun beurt ook even kijken. Eén van de peilers van het festival was 'crowdsourcing', door deze vorm van stemmen werven was de marketing dus eigenlijk ook gecrowdsourced.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me erop dat journalisten social media releases begrijpen. Ik heb hier een tijd mee gewerkt, maar ik ben niet tevreden over de respons. Doorklikken in een mailtje is blijkbaar in veel gevallen een brug te ver, ondanks alle leuke plaatjes in de pressdoc en wervende tekst in de mail om vooral door te klikken.

Waar ik bang voor ben, is de tendens dat er pas over je geschreven wordt als je een advertentie afneemt. Hier loop ik vooral tegenaan bij tal van websites en lifestyle/uitgaansbladen. Het is voor beginnende en jonge organisaties juist van belang om free publicity te krijgen en daar niet voor te betalen.

Nog een vraag aan Claire?  Neem contact met haar op via Twitter: @clairereports. Is de rubriek '5 Q's over PR met...'  iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief