5 tips voor de perfecte hashtag

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
06-06-2011
UPDATE 2021: 
Dit blog stamt uit 2011, toen hashtags nog een relatief onbekend fenomeen waren. Onderstaande informatie kan achterhaald zijn.

Dat (bijna) heel Nederland aan het Twitteren is geslagen kwam toch wel door het programma The voice of Holland. Op Twitter kon je een reactie achterlaten met de hashtag #tvoh en lezen wat andere kijkers van het programma vonden. Intussen gebruiken meer TV programma's een hashtag om de kijkers mee te laten praten over het programma. Programma's zoals De wereld draait door #dwdd en boer zoekt vrouw #bzv hebben een korte en duidelijke hashtag. Toch zijn er een aantal hashtags die bij een programma passen maar die op Twitter helemaal niet bruikbaar zijn. Hierbij 5 tips voor het bedenken van je hashtag.

5 Tips voor de perfecte hashtag

  1. Logisch
    Zorg dat je hashtag begrijpelijk is voor de kijker. Plaats geen tekens die het alleen maar ingewikkelder kunnen maken zoals cijfers etc. Handig is om de eerste letters van het programma te gebruiken zoals The voice of Holland en De wereld draait door doen.
  2. Bruikbaar
    Een Tweet bestaat uit maximaal 140 tekens. Als je je hashtag die in de Tweet staat erg lang maakt zoals #spuitenenslikken, dan houdt de kijker niet veel  tekens meer over om zijn bericht over het programma te plaatsen. Ook is het lastiger om een bericht te retweeten omdat ze hier de twitternaam van iemand anders en een lange hashtag in moeten verwerken.
  3. Luister
    Heb je een hashtag bedacht die jij helemaal bij het programma vindt passen maar niemand maakt er gebruik van? Ga dan eens observeren in Tweetdeck of via search.twitter.com of de kijkers niet zelf een hashtag hebben geformuleerd die ze veel gebruiken. Is dat zo? Neem dan deze hashtag over en communiceer de nieuwe hashtag naar de rest van de community.
  4. Communiceer
    Heb je een hashtag voor je TV programma of voor een evenement bedacht? Zorg dat je deze hashtag met de kijker/bezoeker communiceert. Begin hier al een tijd van te voren mee zodat mensen de kans krijgen om andere bezoekers/kijkers te volgen en met elkaar in contact te komen.
  5. Monitoren
    Naast dat je een hashtag kunt gebruiken om mensen te bundelen die over hetzelfde onderwerp spreken, kun je ook een hoop van #hashtags leren. Heb je wel eens in Tweetdeck gezocht op woorden zoals: #Amsterdam, #NS, #file, #appeltaart, #jazz, #LL11(lowlands 2011)? Bedenk welke woorden voor jouw organisatie belangrijk zijn. Dit kan de regio, bekende mensen, een product of een festival voor je zijn. Monitor op deze woorden en kijk of je via Twitter in contact kan komen met mensen die veel over deze onderwerpen spreken. Misschien kan je iemand wel helpen,  een kort gesprekje hebben of leren wat mensen van je product vinden. Belangrijk is dat je wat met deze informatie doet als organisatie en dat je het niet aan je voorbij laat gaan. Dat zou zonde zijn!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief