6 dingen die journalisten waarderen van PR-professionals

Blog
Opinie
Arusha Mau-Asam
03-04-2015
'Back in the days' lieten we tientallen journalisten spuien over wat PR-mensen anders moeten doen op de beruchte PR-klaagmuur. Niet nabellen, niet schrijven 'ik heb iets ont-zet-tend leuks voor je', spammen, of kiezen voor een onpersoonlijke en masse aanpak. Maar waar worden journalisten dan wel blij van? En wat kunnen zij wél waarderen? Hierbij zes tips!

1. Kies een passende insteek
Niet elk medium is hetzelfde. Dus stuur niet een en hetzelfde persbericht klakkeloos uit naar alle media. Kies een passende insteek die past bij het mediumtype en de journalist.

2. Verdiep je in de journalist
Journalisten hebben een hekel aan het ontvangen van irrelevante pitches en berichten. De beste PR-adviseurs mailen de journalist niets dat niet past bij de rubriek of medium waar hij voor schrijft. En ja, er gaat tijd zitten in het leren kennen van de journalist, maar het werpt zijn vruchten af en het wordt écht gewaardeerd.

3. Biedt exclusiviteit
Iedereen wordt blij van een uniek nieuwsverhaal. Als je het dan ook nog eens exclusief aan kan bieden, is dat dubbele bonus waarvan een journalist zeer gecharmeerd is.

4. Ga voor een pro-actieve aanpak
Neem eens per maand contact op met een aantal journalisten om te horen wat zij op de planning hebben staan. Waar zijn ze mee bezig of kraken zij hun hersenen over? Zo kan je kijken of je samen invulling kan geven aan een item. Samenwerken is key en zorgt voor een win-winsituatie.

5. Eerlijkheid duurt het langst
Als PR-professional ben je een soort intermediair tussen klanten en de media. We willen ze beiden blij maken. Maar draaf niet door in het klantverhaal over de buhne te krijgen. Een verhaal door iemand strot duwen heeft nog nooit zijn vruchten afgeworpen.... Een journalist waardeert eerlijkheid. Dus wees open. En geef ook aan waar de klant wel, maar ook waar de klant niet over wil of mag praten als je een interview pitcht.

6. Investeer oprecht in de relatie
Uiteindelijk is de business waarin wij zitten mensenwerk. Ja, we brengen een verhaal, we brengen nieuws. Maar uiteindelijk bouwen we relaties. Zowel met onze klanten, maar ook met journalisten en bloggers. Persoonlijk is het een van mijn favoriete onderdelen van het vak: werken met mensen waarmee je een relatie opbouwt. Soms zó hecht dat het verder gaat dan alleen de zakelijke kaders.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief