6 principes voor succesvolle muzieksponsoring

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
29-10-2014
Op dit moment is in Miami één van de grootste internationale PR-evenementen bezig: de Global PR Summit 2014. The Holmes Report host hier gedurende meerdere dagen inspiratiesessies voor PR-professionals. Veelal in samenwerking met de grote internationale PR-netwerken, maar op de eerste dag kwamen ook de onafhankelijke bureaus aan bod. Interessante kost voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen in PR-land.

Er wordt in Miami onder andere veel geput uit grote onderzoeken die bureaus gedaan hebben. Hier zitten interessante insights tussen, die bij het ontwikkelen van PR-strategieën heel nuttig zijn. Daarnaast trok een onderzoek van een wat minder 'usual suspect' mijn aandacht, ook gezien ons klantenportfolio. Columbia Music vertelde tijdens de summit over een muziekonderzoek onder 30.000 respondenten in de VS, UK, Brazilië en China.

Uit dit onderzoek blijkt dat er 6 principes zijn waar merken zich van bewust moeten zijn als ze als merk gebruik willen maken van de passie die consumenten - en dan vooral millenials - hebben voor muziek. Deze zes werden gepresenteerd en toegelicht door Strategic Marketing VP Elliot Lum. Hij sprak overigens de verwachting uit dat merken volgend jaar zo'n 2 miljard dollar zullen uitgeven aan muzieksponsorships. Big business dus!

Volgens Lum is muziek één van de voornaamste manieren om connectie te maken met millenials (geboren tussen circa 1980 en 2000). Zij luisteren namelijk 9 uur per dag naar muziek! Uit het onderzoek blijkt dat 19% van de millenials als het gaat om het luisteren van muziek beschouwd kunnen worden als 'fanatiek'. Meer dan 50% is 'enthousiast'.

Maar wat zijn nu die 6 principes waar merken rekening mee moeten houden?
  • Discovery powers word of mouth. Mensen delen muziek, of ze het nu leuk vinden of niet
  • Investeren in een artiest is investeren in de levensstijl van deze artiest. Dit brengt wat risico's met zich mee, maar ook veel kansen. Vooral op het vlak van het bouwen van fan communities, want artiesten zijn heel goed in het bouwen van een eigen 'tribe'.
  • Authenticiteit is belangrijker dan je denkt. De lat ligt erg hoog in muziek. Zeker millennials hebben het door als iets niet 'echt' is.
  • Begrijp welke muziektaal je moet spreken. Er zijn behoorlijk grote verschillen tussen de manieren waarop mensen gedurende de dag naar muziek luisteren. Goed om rekening mee te houden.
  • Kies je strategie voordat je een artiest kiest. Volgens Lum denken veel merken niet goed genoeg na over muzieksponsorships en hoe dit past bij hun bedrijfsdoelstellingen. Pas als dit helder is, kan de juiste muziekmatch gemaakt worden.
  • Merken moeten oprecht plezier hebben. Campagnes zijn veel aanstekelijker als ze grappig en interactief zijn.
  • Dit is slechts één van de vele besproken onderzoeken en onderwerpen tijdens de summit. Wil je ook lezen wat er allemaal besproken is in Miami de afgelopen dagen? Bekijk dan via Twitter #prsummit. The Holmes Report en Lewis PR hebben ook diverse blogs geschreven over de sessies. Op dit moment zijn als afsluiting van de summit de Sabre Awards gaande. Nieuwsgierig naar de winnaars? Ga dan naar #sabreawards.

    Bron: Holmes Report 

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief