Adopteer een hond tijdens het shoppen

Blog
PR
Shelly Delwel
29-07-2014
Dieren doen het goed op social media. Zo zorgt een video of foto van een schattig poesje gegarandeerd voor vele likes op Facebook en Instagram. Steeds meer merken spelen hier op in en zetten zich in voor dieren. Zo is ook IKEA een samenwerking aangegaan met Street Dogs en Animal Lovers League in Singapore. In eerste instantie lijkt deze combinatie niet voor de hand liggend of toch wel?

Huis voor de hond
In Singapore zijn er veel asielhonden. Stichting Street Dogs en Animal Lovers League zetten zich hiervoor in. Het probleem is dat deze goede doelen met weinig geld nieuwe mensen moeten bereiken die een hond willen adopteren. En via hun social mediakanalen worden zij vooral gevolgd door hondeneigenaren. Kortom, lastig om een nieuw huisje voor hen te vinden.

"Adopt a pet to complete your home"
IKEA greep de kans aan om een huis voor deze honden te vinden. Want ja, honden horen nou eenmaal niet in het asiel, ze passen veel beter in een liefdevol gezin. In samenwerking met deze goede doelen creëerden zij het platform "Home for Hope". Om de honden een nieuw onderkomen te geven bedachten zij het volgende. De asielhonden werden op de foto gezet en levensgroot uitgeprint op kartonnenborden die in de showrooms van IKEA werden getoond. Via een QR code op de labels kon men meer te weten komen over de honden en hen.

http://youtu.be/tBka2eF4OAI

Merk verbinden aan goed doel
Je ziet steeds vaker dat merken zich inzetten voor goede doelen. Uiteraard zullen zij hiermee sympathie willen opwekken bij de consument, maar als je daarvoor kiest moet het ook een logische keuze zijn en passen bij het merk. In eerste instantie zou ik de link tussen honden en IKEA niet meteen leggen, maar in deze campagne past het goed omdat IKEA de asielhonden echt onderdeel van hun business hebben gemaakt. De honden worden in hun showrooms getoond en echt als onderdeel van huiselijke gezelligheid neergezet. Ze claimen dan ook "Adopt een pet to complete your home". Op deze manier klopt de keuze voor dit doel en de boodschap. Daarbij vind ik het sterk dat zij een 'onafhankelijk' platform hebben opgericht, waar IKEA uiteraard ook aan meegewerkt heeft. Maar op deze manier wordt het verhaal minder commercieel en sympathieker.

Resultaat
Het uiteindelijke resultaat van de campagne mag er zijn. Zo zijn de 8 asielhonden geadopteerd en is de campagne vanwege succes ook uitgerold in het IKEA-filiaal in Arizona. Andere woonstores als Commune en Noden Collective werden geïnspireerd door dit project en sloten zich ook aan bij het Home for Hope platform. Misschien kunnen wij binnenkort een hondje adopteren in de Nederlandse vestigingen tijdens een dagje IKEA? Lijkt het je wat?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief