April cover Vogue voorbeeld van flexibiliteit of een slechte misstap?

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
27-03-2014
De cover van Vogue is nog nooit zo in opspraak geraakt. Niet omdat het qua beeld nu heel controversieel is, maar omdat hoofdredactrice Anna Wintour er voor koos om toch een shoot te doen met Kim Kardashian. De lat ligt hoog bij Vogue en alleen dankzij de meest hoge standaard die met ijzeren hand wordt gehandhaafd, kan het blad haar iconische status behouden. Is de shoot met het celeb couple een deukje in het onaantastbare imago of een slimme zet?

Van geloof af
Op de cover van Vogue staan is een grote eer. Zo benadrukt ook topmodel Naomi Campbell terwijl ze op subtiele wijze laat weten dat de keuze voor Kardashian niet voor de hand lag. Anna Wintour heeft het tot nu toe nooit zo op gehad met Kim Kardashian. Zo cropte Wintour haar uit een foto en wilde ze Kim niet op een van haar gala's hebben en bovendien schijnt ze gezegd te hebben dat ze Kim Kardashian nooit en dan ook nooit op de cover, het blad of Vogue.com willen hebben. Te plat, niet fashion genoeg en onvoldoende 'match' met het iconische high-fashion Vogue. Als klap op de vuurpijl heeft Wintour de befaamde realityster ooit met "a pair of socks" vergeleken, ai!

En toch staat ze er nu op. Niet eens in een fantastische high-fashion pose zoals we van Vogue (en fotografe Annie Leibovitz) gewend zijn, maar wel zoals we Kim en Kanye, a.k.a. KimYe, kennen.

Hiermee lijkt Vogue de merkwaarden links te hebben laten liggen en voorbij te zijn gegaan aan de eigen standaarden en het internet, social media en traditionele media stromen dan ook al dagen over van verontwaardigde reacties. Leibovitz zou zich hebben gedistantieerd van de shoot en "zich ervoor schamen" omdat het zich niet haar normale werk kan meten, terwijl Wintour juist een statement heeft gemaakt waarom ze hiervoor gekozen heeft en extra foto's online heeft gezet om de keuze te ondersteunen.

Wint kwaliteit?
Kwaliteit wordt altijd gewaardeerd door de kenners, de liefhebbers en de insiders. Als mens van de 'inhoud' en 'kwaliteit voor kwantiteit' denk je misschien dat hard werken en niveau behouden echt wel wordt opgemerkt. De kans is echter groot dat net iets minder kwaliteit, maar wel de eigenschap om heel erg goed te profileren en te netwerken, verder komt dan het eeuwig bewaken van een bepaalde kwaliteit. Het krijgt, hoe schandalig/vervelend/zonde het ook is, lang niet altijd de bekendheid en aandacht die het zou verdienen. Ondanks de iconische status van Vogue, de altijd hoge kwaliteit van de soms even iconische foto's en de invloed van het blad en Wintour, is de concurrentie groot.

In een wereld van high-end fashion magazines als L'Officiel, Harpers Bazaar en Elle die soms wat 'toegankelijker' zijn en ook nog eens een wereldwijd (social) web dat overstroomt met fashion, is de competitie groot. Stug volhouden met hetzelfde doen wat je altijd doet terwijl de grond die je bezit langzaam afbrokkelt, is dat niet slim. Iets opzienbarends doen wel.

Vogue gaat vreemd
Het is al extreem lang geleden dat Vogue zo in het nieuws is geweest, zoveel meningen heeft losgemaakt en de media zo'n lange periode heeft beziggehouden. Iedereen weet dat Wintour niet zomaar beslissingen neemt en in zee gaan met KimYe staat altijd gelijk aan flinke media-aandacht. Met deze cover is het blad, zelfs voor de niet fashion minnende persoon onder ons, weer even echt onder de aandacht. Zijn we nu plotseling echt bang dat Wintour de kwaliteit van Vogue niet kan waarborgen? Dat het vanaf nu bergafwaarts gaat? Dit 'uitstapje' is eerder een slimme zet dan een grote misstap. Het tast de merkperceptie niet direct aan, maar geeft wel een enorme boost.

Vogue domineert de geschiedenis van de fashion en weet zich keer-op-keer te bewijzen. Zo siert Sylvie Meis het aprilnummer van de Nederlandse Vogue in een absolute high-fashion (cover)shoot. Een beeld waar je twee keer moet kijken om te zien of het echt Sylvie is. Had de Amerikaanse Vogue het iets meer spannend, sprekend, verrassend en meer 'Vogue' kunnen maken dan het neerzetten van 'het bekende plaatje' van het koppel? Dat is natuurlijk geen vraag. Voorlopig is het laatste woord over de cover nog niet gezegd en blijft Vogue nog wel even onder de aandacht, de nieuwsgierigheid prikkelend van velen en waarschijnlijk niet alleen de 'trouwe lezers'. Benieuwd hoe de verkoopcijfers van het aprilnummer het doen...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief