Het blijft lastig: auteursrecht op beelden. Er zijn zo ontzettend veel afbeeldingen te vinden op internet en social media dat de grenzen een beetje vaag lijken. Toch zijn ze er wel degelijk! Wat mag je wel met andermans foto’s en wat mag niet?

 

Foto’s van een winactie via Instagram gebruiken voor je campagne

Stel: je hebt een prachtige campagne online gezet. Een actie waarbij mensen hun mooiste vakantiefoto in konden zenden via een hashtag op Instagram. De winnaars kregen een mooie reis en jij hebt meteen een reeks prachtige foto’s die je kunt gebruiken op de social mediakanalen van je merk. Ja toch?

Nope, zo simpel is het helaas niet. Je mag niet zomaar andermans foto’s opslaan en deze gebruiken op je eigen kanalen; op deze foto’s rust gewoon een auteursrecht. Wil je foto’s gebruiken die op social media zijn geplaatst? Neem dan even contact op met de maker van de foto. Dat kan via een privéberichtje of een mailtje maar veel bedrijven benaderen mensen gewoon in een comment onder de foto. Gebruik zoiets als “wat een prachtige foto! Vind je het goed als we deze gebruiken voor ons Instagramaccount?” en bijna gegarandeerd dat de maker van de foto er geen enkel probleem mee heeft.

Je Instagram aanvullen met mooie foto’s die je op Pinterest vond

Sommige mensen maken zich er nogal gemakkelijk vanaf door foto’s op Pinterest te zoeken en als bron ‘Pinterest’ te gebruiken. Helaas, zo werkt het niet! Pinterest heeft namelijk geen enkel auteursrecht op de foto’s die op hun platform zijn geplaatst en kan dus nooit een bron zijn. Ook zomaar foto’s van Pinterest opslaan en op je (social) mediakanalen plaatsen mag niet, zoals ik in de vorige alinea al benoemde.

Oplossing? Als je in Pinterest op de foto drukt kom je terecht bij de originele bron van de foto. Is dit ook echt de originele bron van de foto? Neem dan contact op om te vragen of je deze foto mag gebruiken. Let wel op: veel foto’s op Instagram verwijzen door naar een Tumblr-account. Voor Tumblr geldt hetzelfde: ook dat platform is géén bron. Wil je de oorspronkelijke bron van de foto toch opzoeken? Dat kan in sommige gevallen door je foto in te voeren bij Google Images. Hiermee kun je zoeken op dezelfde foto’s om te kijken of je de originele bron kunt vinden.  

Dat ziet er dus zo uit:

Google Images

Foto’s in je blog gebruiken zonder naamsvermelding

Het is heel simpel: is de foto niet gekocht? Dan is een naamsvermelding nodig. Ook voor sommige gratis stockfoto’s is een naamsvermelding op de pagina nodig. Je kunt de naamsvermelding of bron onder de foto zetten, maar helemaal onderaan het blog is ook een optie.

Een video van een blogger-samenwerking opnieuw uploaden en op je site plaatsen

Tenzij jij de auteursrechten van deze video hebt, is het niet toegestaan andermans videocontent op te slaan en opnieuw te plaatsen. Dit is niet voor niets de reden dat veel social mediakanalen een optie hebben om content te embedden. Met embedden plaats je via een stukje code de oorspronkelijke video op je website zodat duidelijk is wie de maker is en waar de video van afkomstig is. Een embed-optie is er trouwens ook voor foto’s en niet alleen voor video’s! Wil je dus een video van iemand anders op je website plaatsen? Gebruik dan de embedmogelijkheid.

Een paar screenshots van tv aan je blog toevoegen

Een screenshot is alleen gerechtvaardigd als het zogenaamd als ‘quote’ dient. Je mag dus niet zomaar voor de ‘mooi’ een screenshot van tv of een video maken en online zetten! Ook deze beelden zijn beschermd en dus is het strafbaar. Het mag alleen wanneer het beeld iets toevoegt aan een tekst, bijvoorbeeld bij een review.