B2B en Social Media: een logische combinatie

Blog
Opinie
Jos Govaart
20-01-2010
De meest sexy cases in Social Media hebben vaak betrekking op consumentenmerken. We kennen allemaal cases rondom consumentenmerken als Starbucks, H&M en Dell. Vaak merken met een duidelijk emotionele lading, waarbij je duidelijke fans van merken kunt creëren. Wil dat dan zeggen dat je als B2B merk moet wegblijven uit Social Media?  Nee! Business.com hield een onderzoek, zowel onder B2C als onder B2B merken en kwam met enkele verrassende inzichten,waarbij B2B het vaak won van B2C merken. Ik deel graag wat munitie met onze B2B lezers.

Uitkomsten onderzoek B2B en Social Media
Voor de volledige uitkomsten verwijs ik je graag naar de bron. Een paar dingen die me opvallen:

Monitor brand mentions:
B2B: 73%B2C: 55%

Engage in discussions:
B2B: 66%B2C: 43%

Participate in Q&A sites such as Yahoo Answers, LinkedIn, forums:
B2B: 59%B2C: 44%

Upload content (social objects) to Social Networks:
B2B: 50%B2C: 32%

Kortom, B2B bedrijven weten beter wat er over hun merk gezegd wordt en zijn kennelijk beter in staat om waarde te leveren. Wat mij betreft niet zo gek. B2B bedrijven zullen sowieso niet zo snel aan een massamediale aanpak denken. Dat maakt al dat ze vaker bij de kern zullen beginnen te denken, namelijk: wat willen mijn klanten en hoe sluit dat aan bij mijn doelstellingen. In B2B omgevingen is de relatie die je met elkaar hebt veel gelijkwaardiger. Je hebt als vertegenwoordiger van een Business altijd te maken met doelstellingen op het vlak van reputatie, marketing en sales. Allemaal doelstellingen die bij een consument anders werken. Een effectieve inzet van social media zit niet in sexy campagnes.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief