In dit blog praat ik je snel even bij over het meest opvallende (PR) nieuws van deze week. Zo morrelt het bijvoorbeeld weer rondom TMG, kondigde NRC afgelopen dinsdag aan om per 1 april niet meer samen te werken met Blendle en is er (voor in het buitenland) goed gestunt rondom Internationale Vrouwendag.

De TMG realityshow
TMG, de uitgever van onder andere Telegraaf en Metro, is al een tijdje het onderwerp van een overnamestrijd. Talpa (van John de Mol) en het Belgische Mediahuis ‘strijden’ om het concern, waar het op dit moment niet echt goed gaat. In een artikel van de NOS werd het deze week een realityshow genoemd, waarbij ‘reactionairen’ – het op print gerichte Mediahuis – en ‘revolutionairen’ – het op digitaal gerichte Talpa – tegen elkaar opbieden. TMG zelf weet niet zo goed wie hen het beste uit het slop gaat trekken. To be continued…

NRC stopt met Blendle
Blendle wordt bij ons op kantoor nogal intensief gebruikt. Helaas moeten we het vanaf 1 april zonder artikelen van NRC doen. Ontzettend jammer. De aanleiding daarvoor is Blendle Premium. Een ‘Netflix-achtige’ dienst van Blendle waarmee je niet per artikel betaalt, maar per maand een vast bedrag van een tientje. Dat maakt bij intensief gebruik inderdaad een verschil, ten voordele van de lezer en ten nadele van de dure kwaliteitsjournalistiek. Ook is NRC van mening dat Blendle te weinig mogelijkheid biedt voor vernieuwende vormen van journalistiek.

Internationale Vrouwendag
Mannen zijn bij Coopr flink in de minderheid, dus hier is het altijd al een beetje vrouwendag. Wereldwijd is er woensdag echter veel aandacht besteed aan de positie van vrouwen. Heel mediageniek is het bronzen ‘meisje zonder vrees’  dat op Wall Street is geplaatst ter ere van Internationale Vrouwendag, precies voor de bekende briesende stier. Een duidelijk, krachtig statement dat visueel in 1 klap duidelijk maakt waar het hier om gaat: be bold for change.