Business Bloggen: meer longtail, minder community

Blog
Opinie
Jos Govaart
09-02-2015
Bloggen is onderdeel van het werk van de mensen die bij Coopr werken. Inmiddels doen we dat al 5,5 jaar. Het bloggen zelf is wel veranderd. In de jaren 2009-2012 had ik er wat meer gevoel bij. Ik (en mijn collega's ook) waren superactief op Twitter en hadden continu voeding met de community die om ons heen hing. Dat is veranderd. Dat ligt deels aan onszelf. Ik ben zelf nog altijd relatief actief. Maar veel minder dan dat ik dat was. Hoe het komt? Een bureau met 13 mensen is écht wat anders dan een bureau met 4 mensen. Ik ben inmiddels 1,5 jaar vader, ook dat heeft impact op hoe ik mijn tijd besteed.

Een bureau met 13 mensen is wat anders
Toen Jody en ik begonnen met Coopr konden we de ideeën die we op dinsdagavond bedachten vaak al op woensdag uitvoeren. Nu gaat dat niet meer. We werken met prioriteiten, planningen en er is veel meer dynamiek in en rondom onze organisatie. Toen we nét zelfstandig gingen met Coopr konden we een zeer groot deel van onze tijd besteden aan -Coopr Extern-. Nu is dat heel anders. Interne communicatie, HR, IT, Finance, New Business en ons mooie klantenportfolio eist letterlijk aandacht op. En terecht.

Voor de lange termijn is het voor ons belangrijk dat we nadenken waar het met ons vak -en dus ook met ons bureau- naartoe moet. Ik ben blij dat ons blog óók dwingt. We hebben een schema waar iedereen zich trouw aan houdt. Ik heb sinds het begin van Coopr nog niet meegemaakt dat iemand, zonder overleg, verzaakt heeft. Het komt zo nu en dan echt wel voor dat iemand het te druk heeft. De eerste reactie is dan dat de betreffende collega op zoek gaat naar een vervanger. Ik ben erg trots op die discipline. Het zorgt er ook voor dat ik nu op maandagavond zit te schrijven. Dit regime wordt niet opgelegd met ijzeren hand, het is iets wat er vanaf dag 1 ingezeten heeft en wat ook blijft.

Minder online, dus minder engagement
De regels op Twitter en andere sociale kanalen zijn simpel. Als je er minder instopt, krijg je ook minder terug. We zijn collectief minder actief geworden, dus kun je ook verwachten dat je op blogs die je deelt minder reactie krijgt. Niet alleen op de blog zelf, maar zeker ook op Twitter. Maar ik geloof niet dat we zelf de enige reden zijn van dit verminderde engagement. De timeline is vol geworden. Dat brengt nog altijd veel moois mee. Maar ook gewoon veel waar we niet op zitten te wachten. Twitter was intiemer. Het is nu massaal. Dus verlies je connectie. Logisch. En niet erg..

Andere KPI's
We zijn bij Coopr eerlijk gezegd nooit heel erg bezig geweest met KPI's rondom ons blog. Als we reacties kregen dan vonden we dat gewoon erg leuk. Ouwehoeren over ons vak vinden we een van de leukste dingen om te doen. Zo moet je het zien. Nu zijn we op een punt dat we anders gaan nadenken over ons blog. Misschien wel doelbewuster. De basis blijft nog altijd dat we schrijven over datgene wat ons vakmatig bezighoudt. Maar we weten ook dat we op zeer veel resultatenpagina's van Google aardig terechtkomen. We analyseren meer welk pad mensen afleggen, we vragen tijdens New Business gesprekken hoe mensen bij Coopr zijn uitgekomen. Niet zelden is dat een combinatie van een Google Search en een persoonlijke aanbeveling.

Meer Longtail content
Wat we ook zien is dat we steeds vaker en specifieker gevonden worden via Google Search. En dat de mensen die dat doen ook langer op onze site blijven dan voorheen. Ik heb nagedacht over wat "men" dan op ons blog zou kunnen zoeken. Voorheen was ons blog een community. Ik zie ons blog nu meer als een Publishing Platform voor een aantal zeer specifieke doelgroepen. Dat heeft invloed op welke content we maken.

In het verleden schreef ik vooral scherpe column-achtige stukken. Dat heeft me zelfs eens de bijnaam PR-augurk opgeleverd. Dat heeft een tijd aardig gewerkt. Niet dat ik zelf dacht dat ik zo zuur was, maar ik zocht de discussie wél bewust op. Dat scherpte mijn gedachten aan en die van anderen ook. Nu zou ik veel eerder nadenken over problemen die (potentiële) klanten, collega's en ook studenten kunnen hebben in hun vak. Waar denken zij over na. Waar stoeien zij mee. Ik put bij blogonderwerpen, veel meer dan voorheen, uit eigen praktijk en inzichten, dan uit dingen die er "extern" gebeuren. Jaren geleden had ik ongetwijfeld over V&D en Blokker geblogd. Ik vind het namelijk raar dat er bij V&D vrijwel geen enkele communicatie is over het toekomstperspectief. Het gaat vooral over de lagere huur en de besprekingen met vakbonden. Ik zou nu veel eerder het perspectief kiezen van de communicatieadviseur die dat proces in goede banen moet leiden. Wat maak je mee? Waarom kun je soms adviseren totdat je een ons weegt, maar kom je in sommige gevallen niet verder dan het laten zien wat het gevolg is van bepaald gedrag. Ik zou zo'n thema nu veralgemeniseren en het niet alleen aan V&D ophangen. Terwijl je mét V&D waarschijnlijk op social veel meer reuring krijgt. Die reuring is te vluchtig voor de doelen die we nu hebben.

LinkedIn Longposts zorgen voor engagement
Sinds enige tijd mag ik op LinkedIn longform posts schrijven. Het lijkt erop alsof LinkedIn de rol die Twitter en ons blog voorheen hadden nu wat overneemt. Op mijn posts op LinkedIn krijg ik méér snelle views, comments en duimpjes omhoog dan via ons blog en mijn twitteraccount. Ik heb ook het idee dat ik er andere mensen bereik dan via Twitter en ons blog. Wat mij betreft dus een prachtige aanvulling. En voor Google? Daarvoor werkt ons blog nog altijd fantastisch. Dus daarmee blijven we doorgaan en zullen we binnenkort komen met een aantal nieuwe dingen! Stay tuned!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief