Case: Kinderen in de hoofdrol, 1000 bont en blauwe poppen op een plein

Blog
PR
Marlous Westra
01-04-2014
Ik weet niet waarom ik me steeds zo aangetrokken voel tot cases met een maatschappelijke ondertoon. Ik geef het feit dat ik kinderen heb maar steeds de schuld. Cases met kinderen in de hoofdrol grijpen me op de een of andere manier bij de keel. Collega Noesjka blogde enkele weken terug al over de communicatiekracht van kinderen in campagnes. Met twee heftige video's om haar claim te ondersteunen.

1000 poppen op een plein
Ook deze week sprong er voor mij een case uit met kinderen in de hoofdrol. Of nou ja, kinderen. In dit geval zijn het de poppen van kinderen. Al doet dit totaal niet af aan de impact van de campagne. Van veraf lijkt het net alsof er allemaal zoetgekleurde bloemen op het Rabinplein in Tel Aviv staan. Als je echter dichterbij komt, zie je dat het poppen zijn en dat er iets niet klopt aan het plaatje. De poppen hebben blauwe plekken en monden zijn afgeplakt met ducttape.. De casevideo is wat aan de lange kant en had strakker in elkaar gezet kunnen worden, maar is zeker de moeite van het bekijken waard.

Vicieuze cirkel
Het doel van deze campagne van ELI, de Israëlische variant van de kinderbescherming, is om mensen bewust te maken kindermishandeling en -misbruik. Om het op de radar te zetten van mensen zodat zij het wellicht sneller herkennen en kunnen aangeven. ELI wil met deze campagne ook aangeven dat kinderen die slachtoffer zijn van mishandeling door hun ouders, zorgvuldig begeleid moeten worden. Gebeurt dit namelijk niet, dan leert de ervaring dat de kans groot is dat zij hun kinderen hetzelfde aandoen. En in Israël ontbreekt het bij 70% van de misbruikte kinderen aan professionele slachtofferhulp.

Bewustwording
De campagne is heftig maar effectief als het gaat om het creëren van bewustwording van kindermisbruik. Daarbij zorgen de poppen voor een perfect foto-object wat resulteerde in veel mediagenieke beelden die op het netvlies blijven hangen. De campagne heeft op het plein en via de website veel handtekeningen opgeleverd van mensen die vinden dat de slachtofferhulp beter geregeld kan worden. Met elke handtekening via de website werd er virtueel één pop van het plein verwijderd. Wat de output verder is qua gedrag wordt helaas niet duidelijk. Dat had deze case helemaal rond gemaakt.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief