Case: We doen niet altijd wat we zeggen

Blog
PR
Marlous Westra
15-04-2014
Goede doelen hebben vaak moeite met het ophalen van donaties. Zelf heb ik een aantal jaren de collecte voor de Nierstichting gecoördineerd in de buurt. Collectanten kwamen soms terug met de feedback dat mensen wel thuiswaren, maar niet opendeden. Of dat ze alleen konden pinnen en geen kleingeld in huis hadden. Of al gaven aan dit doel. Allemaal prima natuurlijk. Ik geloof ook echt wel dat er mensen zijn die geen euro kunnen missen. Maar hoe zorg je er als goed doel nou voor dat mensen zich voldoende betrokken voelen om wat kleingeld te geven?

Kosteloos
The Pilion Trust, een liefdadigheidsinstelling die zich inzet voor de meest kwetsbare mensen in de samenleving, ging voor een simpel sociaal experiment. Praktisch kosteloos. Uit noodzaak, omdat zij als relatief kleine instelling zwaar gekort zijn op overheidssubsidies en sowieso geen geld kunnen en willen besteden aan grote campagnes om zichzelf zichtbaar te maken. Het vergroten van de zichtbaarheid is inmiddels wel gelukt.. Op YouTube is de case ruim 3 miljoen keer bekeken in een week.

Grote mond
Het onderliggende idee van deze case is dat het gedrag van mensen heel fel wordt als zij geconfronteerd worden met onrechtvaardigheid. Of in dit geval, als iemand heel hard iets roept dat eigenlijk niet kan, zijn we de beroerdste niet om stelling te nemen. Dat lokt reacties uit zoals "you're just standing there as an idiot" en "that was so offensive". Maar de kracht van dit filmpje zit 'm vooral in de staart. Kijk zelf maar.

We know you care
Het filmpje deelt een rake klap uit. Wij vinden het allemaal goed dat er partijen zijn die het opnemen voor de zwakkeren in de samenleving. En blijkbaar zijn we direct tot actie in staat als iets voor ons gevoel onethisch is. Maar we gaan in de negeer-stand als ons om hulp wordt gevraagd. Reality-check! Toch blijft de case positief. Er wordt mensen een spiegel voorgehouden zonder te oordelen. Dat doe je zelf wel na het kijken.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief