Communicatiekracht van een 'simpele' stunt

Blog
PR
Noesjka van der Helm
10-04-2014
De weg is vrij. Ein-de-lijk doorrijden na die K-file. Vrooooom. Natuurlijk weten we echt allemaal wel dat dit officieel niet mag, maar als er geen flitspaal staat, waarom zou je het dan niet doen? Wat zorgt ervoor dat je toch ietsje minder gas geeft? Bij mij was het het moment dat ik al bellend -niet handsfree dus- en met toch echt onnegeerbaar teveel snelheid richting kantoor reed en je raad het al... Van de weg werd geplukt. Ai. Dat deed fijn, maar is nog niets vergeleken met wat deze mensen voor hun snufferd kregen.

Het ligt niet aan kennisgebrek
Wat je even vergeet als je met grote snelheid over de weg zoeft, is dat er maar 'iets' hoeft te gebeuren en je auto ligt in de prak. In het ergste geval lig je er zelf naast. Daarvoor hoef je niet eens heel erg hard te rijden. Zo'n 20 KM per uur is meer dan voldoende om flinke schade aan te richten. Aan jezelf en de auto. Laat staan als je met 140 kilometer per uur of nog iets meer rijdt.

Net als al het andere dat slecht voor je is: we weten het donders goed, maar de prikkel is gewoon niet groot genoeg om ermee te stoppen. Hoe kun je iemand dan overtuigen? Wachten totdat het echt misgaat? Of miisschien doen alsof...

Communicatiekracht
Onze zuiderburen nodigen mensen uit voor een bijzonder bedroevende gebeurtenis: hun eigen begrafenis. Ze nodigden 'daredevils' uit die een aangrijpende, persoonlijke en intense afscheidsrede kregen te horen van een geliefde. Hoe zou het zijn als jouw zus voor je neus nam om afscheid te nemen, met de echte emotie, de angst en het verdrient alsof je er echt niet meer zou zijn?

De communicatiekracht van deze rede, inclusief de setting is vele malen groter dan welke commercial, bekeuring of belerende slogan ooit kan zijn. Hij is te snel gegaan is daarmee ogpenschijnlijk simpel opgezet, maar wel extreem effectief. Wat vind jij?

Het blijft niet alleen bij deze video, mensen voor wie dit wel heel erg herkenbaar is, kunnen hun met road rage bezeten naaste een persoonlijke boodschap schrijven en de video delen. De boodschap moet wel erg sterk zijn om eenzelfde effect te verkrijgen als met de opgezette stunt, maar misschien wordt hij of zij toch wel even wakker geschud.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief