Content is King, Queen, Prince en Princess!

Blog
Opinie
Studio
13-06-2017
Bill Gates heeft veel voorspellingen gedaan in de loop der jaren. Een groot deel daarvan is nooit uitgekomen. Dat kunnen we niet zeggen van zijn alom bekende uitspraak "content is King" uit 1996. Vandaag de dag is content niet alleen King, maar ook Queen, Prins en Princess! Waarmee ik wil zeggen dat content, in alle denkbare verschijningsvormen, dagelijks over je netvlies dendert. Je kunt er niet omheen, het is overal. Dat is het op zijn minst vreemd te noemen dat je maar een heel klein gedeelte daadwerkelijk opmerkt, onthoudt. Hoe dat komt? Goede content beschikt over een aantal belangrijke eigenschappen, in heel veel gevallen ontbreekt een van de belangrijkste.

Wat is goede content?
Meestal wordt een dergelijke vraag beantwoord met een opsomming, criteria die moeten leiden tot succes. Geen probleem, ook ik wil me best wagen aan het schrijven van een dergelijk lijstje. Ik blijf echter wel van mening dat goede content vraagt om een optimale afstemming tussen merk en doelgroep en dus een maatwerkconstructie is. Uiteraard zijn er een aantal criteria te noemen waaraan goede content moet voldoen, maar er is één primaire graadmeter voor goede content... Goede content raakt!

Omdat beelden (nog) meer zeggen dan woorden, zou ik je willen vragen om onderstaande video te bekijken. Het aantal views is het bewijs dat het niet de eerste keer is dat de video wordt gebruikt om o.a. de kracht van goede content te visualiseren. Een dikke pluim voor de makers; het Engelse Copywriting & Online Marketingbureau 'Purple Feather'.

Wat je raakt wil je delen!
Goede content neemt je mee en laat je dromen; het emotioneert en zorgt voor een traan. Het realiseert een Eureka moment door oplossingen te bieden, het staat bol van de humor en zorgt voor kaakkramp van het lachen of het inspireert en zet aan tot actie. Zoals gezegd zijn er nog wel een aantal criteria, maar als je content het vermogen heeft je doelgroep te raken heeft het de potentie om een sneeuwbal-effect te realiseren. Het is dan ook niet vreemd om te stellen dat goede content in staat is om een grotere belangstelling te genereren dan massa-mediale campagnes. Geen gekke stelling...wat je raakt wil je immers delen.

Het brein als kwaliteitsmeter
Content is doelgroepgericht. Het is dus goed om te weten dat je volledige doelgroep is uitgerust met een van de grootste content kwaliteitsmeters die er bestaat... het menselijk brein. Dit is de plek waar alles wordt aangestuurd en het is dus geen Rocket Science om te stellen dat ook hier de prikkel wordt geladen die uitgaat van jouw content. Onderzoek wijst uit dat goede content, het verpakken van informatie in een verhaallijn, door ons brein eenvoudiger kan worden verwerkt. Zelfs in het geval van complexe materie biedt de verhaallijn uitkomst. Kennis is macht en dus is het de overweging waard om bij je doelgroepanalyse eens een gedragspsycholoog te betrekken. Hij of zij kent het menselijk brein, weet hoe mensen reageren op bepaalde impulsen en kan dus ongetwijfeld zeggen of jouw concept kans maakt om doel te treffen. Waarom zou je het niet doen? De kracht van goede content is zo groot dat je niets moet uitsluiten om jouw content het kwaliteitsniveau King, Queen, Prince en Princess mee te geven.

Waar moet je op letten?
En dan nu... het lijstje. Zoals gezegd zijn er meerdere criteria voor het maken van goede content, maar het blijft ten alle tijden een maatwerkconstructie. Hieronder een aantal aandachtspunten kort en krachtig samengevat.

1. Content is geen reclameboodschap.
Promotionele content wordt genegeerd. Je doelgroep is op zoek naar antwoorden en inspiratie, niet naar reclame. De reclamefactor wordt bepaald door de kwaliteit van je content.

2. Content is relevant.
Content algemeen van aard en zonder relevantie voor de doelgroep zal niet het gewenste resultaat bieden. Goede content is doelgroepgericht en raakt, inspireert en motiveert.

3. Content beantwoordt een vraag.
Content belicht vragen van de doelgroep, biedt antwoorden of draagt bij aan een opinie. Het is dan ook belangrijk om op de hoogte te zijn van de vraagstukken van jouw doelgroep.

4. Content is goed uitgevoerd.
Slecht geproduceerde content is niet alleen de basis voor een teleurstellend resultaat, het schaadt ook het imago. Goed uitgevoerde content straalt respect voor de doelgroep uit.

5. Content zorgt voor bewijs.
Voorkom dat je content bevooroordeeld overkomt, zorg voor de nodige bewijsvoering. Een mogelijkheid is het toevoegen van voorbeelden of statistieken van externe experts.

6. Content is consistent.
Content marketing draait om consistentie. Publiceer content met een vaste frequentie, zodat de doelgroep hiermee bekend raakt. Zaak is echter wel om dit ritme niet te verbreken.

7. Content heeft een eigen stem.
Met content start je de dialoog met je doelgroep. Gebruik een tone of voice passend bij zowel het merk als intermenselijk contact. Mensen praten het liefst met mensen.

8. Content is deelbaar.
De deelbaarheid van content moet optimaal zijn. Zorg dat je content gedeeld kan worden en moedig dit aan, dit zal je bereik een positieve boost geven.

Hoe maak je goede content?
Volgende keer vertel ik graag meer over het creëren van goede content. De samenstelling van het team en het productieproces.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief