Al een tijdje houdt het me bezig: content. Content creatie, content marketing, eigen content, etc. Content voelt als een hype die inmiddels door de late majority is omarmd, terwijl de trend eigenlijk al voorbij is. Net zoiets als een interieurstijl die aan het einde van de trend-cyclus bij Action in de winkel ligt en daarmee massa is geworden.

Content-jeuk

Dat massagevoel heb ik nu bij content. Veel bedrijven zijn nog niet eens zo lang begonnen aan deze beweging. Het vak PR was ooit vooral mediarelaties en dit verschoof naar storytelling. Vervolgens kwam contentcreatie op waarmee verschillende invalshoeken van een campagne worden geïntegreerd. Blijkbaar ben ik niet de enige die contentjeuk krijgt, zo blijkt uit dit artikel op Marketingfacts. Hoeveel waarde kunnen we nog hechten aan content als er een overkill is? De schrijver van dit artikel stelt dat meer content altijd beter is, want dan is er ook automatisch meer goede informatie.

Wil je mijn content lezen, PLEASE?

Daar ben ik het niet mee eens, net zomin als Mark Schaefer. Mensen zijn ‘leesmoe’ en worden ook steeds meer ‘kijkmoe’, een video van meer dan 30 seconden wordt vaak al niet uitgekeken. We betalen mensen of ze alsjeblieft onze content willen lezen. Vinden we het zelf ook niet meer goed genoeg of is er gewoon een overkill aan content en media? De contentconcurrentie neemt toe en daarmee gaat het vraag en aanbod principe in werking. Er is veel meer content dan een aantal jaar geleden, maar we hebben niet méér tijd om content te consumeren. En dus gaan we steeds meer betalen om mensen ook maar iets te laten lezen. Nog even en de waarde van gelezen content weegt niet meer op tegen de investering.

De toekomst

Content is geworden tot het nieuwe adverteren, dus hoe interessant is dit nog voor PR? De huidige tips voor contentverbetering, bijna noodkreten, zijn in de trant ‘maak verhalen die het waard zijn om gelezen te worden’, alsof je ooit een verhaal zou maken dat het niet waard is om te lezen. Het voelt alsof we met elkaar zoeken naar het laatste redmiddel in de contentwereld.

5 nieuwe trends

Ik denk dat een aantal zaken leidend zijn in de toekomst van PR.

  1. Going back to the basics: wat willen we vertellen, waarom en aan voor wie is dit interessant? Als we dat weten is het hoe makkelijk in te vullen.
  2. Verdere ontwikkeling van data driven PR en big data. Communicatie Magazine (nov 2016) schrijft er al over. Door data volgen we verhalen, kunnen we bijsturen en verbinding leggen. Big data toepasbaar en klein maken, creatief gebruiken. Dit alles om juist die ene persoon te bereiken die voor jouw boodschap belangrijk is. Gek genoeg helpt juist data om terug te gaan naar de basis.
  3. De nieuwe trendterm wordt daarmee engagement. PR is meer dan een relatie: we bouwen aan merken door verbindingen te leggen. Echt contact.
  4. We verschuiven nog meer van tekst naar beeld en video, blogs verdwijnen en vlogs ontwikkelen. Ik kan niet wachten op nog meer PR-campagnes die volledig op beeld gebaseerd zijn.
  5. De ontvangers zelf zijn de nieuwe media. Zij brengen een bericht verder, van mond-op-mond tot groter publiek. Je bouwt met je doelgroep aan je verhaal. Ook dit weer met behulp van de beschikbare data.

Engagement en big data dus. Weet met wie je een relatie aangaat. Klinkt eigenlijk heel logisch. Lang leve de relatie!