Content Marketing: Deel je het echte verhaal of de droom?

Blog
Opinie
Jos Govaart
11-11-2013


We zijn gewend geraakt aan gratis en toegankelijk. Dat heeft veel mensen bij Sanoma hun baan gekost. Het was een beweging die velen voorspeld hebben. Veel bladen in de etalage. Bij sommige titels zal het lukken, andere titels zullen verdwijnen. Bij sommige bladen was het heilige vuur weg, in andere titels geen interesse. Bij weer andere onderwerpen is er heftige concurrentie van alles wat gratis te vinden is op Internet. Denk aan de mannenbladen. Die interviews blijken nu definitief kul.

Bekocht door de Correspondent
Ik hoor steeds meer mensen om mij heen klagen over de kwaliteit van media en journalistiek. Hoor-en wederhoor ontbreekt, diepgang is niet te vinden en ook op televisie is er maar een hoop eenheidsworst. Producenten en uitgeverijen zijn niet gek. Die meten heus wel door wat de massa wil. De massa bepaalt nog altijd waar er geld verdiend wordt.

Ik ben een van de betalende leden van de Correspondent. Om eerlijk te zijn: Ik voel me bekocht. Dankzij mijn betaling kunnen anderen content lezen. Ja, ik heb meer mogelijkheden. Maar aan al die mogelijkheden kom ik helemaal niet toe. Ik heb het al druk genoeg met werk, privéleven en het bijhouden van de traditionele media die er nog altijd het meest toe doen. En toch is het goed dat ik "geïnvesteerd" heb in journalistieke innovatie. Die trend van longreads is leuk. Maar wie wil ze nu echt lezen? Een klein groepje. En wie wil er voor betalen? Een nog kleinere club.

Merken worden uitgevers, of is er meer nodig?
Als het mediabedrijven steeds minder makkelijk lukt om relevant en betaalbaar te blijven dan zullen andere bedrijven moeten opstaan en zelf uitgever worden. Via de customer journey uitzoeken wat hun stakeholders/klanten willen en de zorgen en vragen die bij de relevante doelgroepen leven vertalen naar aantrekkelijke content. Mensen willen geloofwaardige communicatie. Dingen waar ze iets aan hebben. Het échte verhaal.

Wie wil het echte verhaal?
Ik vraag me alleen af. Is dat wel zo? Hebben mensen wel echt behoefte aan eerlijkheid? Delta Lloyd vertelde een inhoudelijk verhaal over pensioenen en niemand wilde luisteren. Delta Lloyd creeerde later een nachtmerrie en er was landelijk nieuws. Waarom is ooit het leugentje om bestwil uitgevonden? Daar moet een reden voor zijn! Waarom bestaan er dromen? Zonder dromen gaan we hartstikke dood. Wat we nodig hebben is misschien juist niet het echte verhaal. Het echte verhaal is saai. Met het echte verhaal neem je niemand mee. Sterke verhalen zijn niet voor niets sterke verhalen.  Een goed product en het eerlijke verhaal. Het is niet meer genoeg. Verbeelding, dat is wat we willen. Het is niet voor niets dat op de congressen die we de afgelopen twee jaar met ING en Ragan organiseerden de meest populaire verhalen van Walt Disney en LEGO waren.

Focus op de droom belangrijker dan de focus op ROI
Alle bedrijven die online storytelling / content marketing omarmen, zullen op zoek zijn naar wat het oplevert. Alles doormeten, click throughs, shares, etcetera. Ik zou zeggen: staar je daar niet te blind op. Want wat wil je liever? Dat mensen je content lezen en delen of dat mensen fan van je zijn en bij je willen horen? Deel je het echte verhaal of de droom?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief