Coopr 5 jaar! Wat betekent Coopr eigenlijk?

Blog
Coopr Nieuws
Jos Govaart
30-08-2014
Op 1 september 2009 werd Coopr geboren. Toen nog een business unit binnen Bijl PR. De naam Coopr wordt meestal goed uitgesproken maar soms ook wel eens verkeerd. Dat heeft vaak te maken met de betekenis die mensen aan onze bedrijfsnaam geven. Nu, 5 jaar later, is het misschien tijd om dat mysterie maar eens op te lossen. Allereerst de uitspraak. Je spreekt het uit als Koeper, net als de auto dus. En niet als Koo-pee-er.

Ok, terug naar 2009. Ergens in de zomer van 2009 zaten Jody en ik te eten in het Italiaanse restaurant Gusto in Rotterdam. Wij hadden het plan om een nieuw label te starten binnen het pr-bureau waar we toen werkten. We zagen met name in de Verenigde Staten een hoop gebeuren in het PR-vak. We hadden allebei het boek van Deirdre Breakenridge PR 2.0, New Media, New Tools, New Audiences gelezen. Toen we dat boek lazen vonden we dat het vak in Nederland te veel stil stond. Daar wilden we vanuit ons enthousiasme iets aan doen. Wilden dat wel onder een nieuw label doen en zochten daarvoor een internet-savy naam. Kort en krachtig. Daar kwamen we die bewuste avond niet uit. We hebben allerlei namen gehad. Yellow Peppr, Yakety Yak, Unagi en nog veel meer namen passeerden de revue. Over geen van deze namen waren we tevreden. Toen we ons plan bijna af hadden ontbrak er nog steeds -1- ding. De naam. We noemden onszelf toen maar -Unit X-. We wisten het echt niet. Totdat we opschreven wat we op dat moment waren: "Club Offering Online Public Relations".. Tadaa! That's Coopr. Overigens klopt dat -online- natuurlijk al niet meer. Het kanaal waarlangs we communiceren is immers bijzaak. We vervangen Online liever door iets als "outstanding'.

Nu vieren we alweer onze vijfde verjaardag. We begonnen in 2009 met z'n tweeën. In 2011 zijn we verzelfstandigd en sindsdien is het hard gegaan. Daar staan we dit weekend eens even goed bij stil. Door het feest te vieren met ons mooie team op 321 kilometer afstand van Rotterdam. Terugkijken op allerlei mijlpalen wil ik op deze plek niet doen. Dat is niet aan ons. Liever kijken we vooruit, omdat we scherp willen blijven. Ik nodig alle lezers van dit blog van harte uit om deze plek deze week goed in de gaten te houden. We komen hopelijk deze week met een mooi stuk content -shit, nu hebben we ineens een deadline, crap!- . Van hoe wij vinden dat PR-professionals anno 2014 zouden moeten werken. Want ook de komende vijf jaar zullen we doorgaan met het delen van onze kennis en visie. Dat doen we altijd in het openbaar en niet achter gesloten deuren. Dat is en blijft onze houding. Ook de komende vijf jaar.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief