Coopr en traditionele media, hoe zit dat?

Blog
Opinie
Jos Govaart
18-02-2015
Zelfs in pitches die we winnen krijgen we geregeld de vraag: "Hoe zit het met jullie traditionele mediarelaties?". Vorige week hoorden we die vraag weer eens. Uitgerekend op een dag dat collega's op de burelen van de Telegraaf en Nu.nl (is dat traditioneel of nieuw trouwens?) aanwezig waren om met verschillende journalisten bij te kletsen. Kennelijk kleeft er iets aan Coopr dat online ademt en offline haast lijkt uit te sluiten. Dat is logisch gezien onze historie. Die zuiver online focus rijmt echter niet met datgene wat we ook echt doen op dagelijkse basis. Dat is een mix. Een mix van wat op basis van onze ervaringen werkt. De geschiedenis van ons bureau verklaart echter een hoop.

Toen Coopr vijf jaar bestond hebben we onthuld wat de naam Coopr nu eigenlijk betekent. Dat is: Club Offering Online Public Relations. In de beginjaren van Coopr (2009-2011) waren we een Business Unit van Bijl PR. We fungeerden toen als een soort vooruitgeschoven post die nieuwe ontwikkelingen vanuit de VS absorbeerde en dat vertaalden we naar online communicatie voor de klanten die we destijds hadden.

Twee werelden ontmoetten elkaar.
Jody en ik hebben allebei een totaal andere achtergrond. Jody's eerste serieuze baan was al gelijk bij het toeristische PR-bureau Communigate. Ik richtte in 1997 het Internetbureau Netvlies op. Ik kwam dus al "before the bubble" vanuit digital en Jody had een jarenlange PR-ervaring waarbij hij in zijn tijd als PR Manager bij eBay/Marktplaats ook ontwikkelingen in de VS van nabij gezien had.  Ik denk dat die twee andere uitgangspunten nog steeds de basis van ons succes vormen. We hebben veel van elkaar geleerd op dat gebied en zijn allebei voor een deel in elkaars wereld gaan denken en doen. Ik denk dat dát ook de blauwdruk is geweest voor het bureau dat we nu zijn. We denken en doen in de mix. We kijken daarbij vooral wat werkt. En niet waar men nu het liefste over lult. Die manier van denken is volgens mij voelbaar voor iedereen die bij ons komt werken.

Zo is dat ook met mediarelaties. We leven en werken vandaag. Dus hoe zeer redacties ook krimpen, ze zijn nog steeds belangrijk. Ze zijn nog steeds invloedrijk. De Trust Barometer van Edelman toonde het laatst weer aan. In Nederland worden traditionele media nog altijd als de meest betrouwbare media gezien. Social scoort op het gebied van betrouwbaarheid weer vrij laag. Daar staat tegenover dat je via Social weer geen intermediair nodig hebt om je verhaal te kunnen vertellen. En dat is voor sommige "oude nieuwsmedia" weer flink wennen. Het is echt zoeken naar een nieuw evenwicht, voor iedereen. En daarbij leert iedereen weer van elkaar.

Investeren in de mix
We volgen bij Coopr de online ontwikkelingen op de voet maar moeten uiteindelijk keuzes maken die vandaag voor onze klanten werken. Daarom investeren we in goede relaties met iedereen die we écht belangrijk vinden voor onze klanten. En daar horen journalisten vooralsnog bij. Dus investeren we in journalisten in de hoeken waar onze klanten zitten. En die klanten kiezen wij op basis van een paar heel simpele principes: 1. We moeten snappen wat je product of dienst inhoudt en doet, 2. We moeten ons kunnen voorstellen dat het product of de dienst dagelijks onderdeel uitmaakt van ons leven en 3. Er moeten leuke mensen aan de andere kant van de tafel zitten. Dat maakt dat wij ons verdiepen in klanten die we leuk vinden, dat we dus met enthousiasme kunnen vertellen over wat onze klanten bijzonder maakt. En dat doen we zowel met journalisten, bloggers, experts, hoogleraren, psychologen en consumenten. Wat er maar nodig is om vandaag en morgen succesvol te kunnen zijn!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief