Dag Bea, Hallo Alex!

Blog
PR
Shelly Delwel
18-04-2013


Koninginnedag komt eraan en dat merk je aan alles! Natuurlijk heeft  het interview met Willem-Alexander en Maxima gisteren de Nederlanders alvast in de stemming gebracht. Maar ook de vraag "Wat ga jij doen met Koninginnedag dit jaar?" werd de afgelopen weken al vaker aan mij gesteld. De verwachtingen voor deze (voorlopig) laatste Koninginnedag zijn hoog gespannen. Tsja, het is toch ook wel even wennen om (na 64 jaar) niet meer op 30 april de verjaardag van Koningin Juliana en Beatrix te vieren.

Inhaken
De vraag "Wat gaan wij doen met Koninginnedag?" zal op de marketing- en communicatieafdelingen van organisaties ook vaak voorbij zijn gekomen de afgelopen weken. De abdicatie is natuurlijk een uitgelezen kans voor communicatie- en marketingprofessionals om met leuke inhakers te komen. Maar ook juist een heel moeilijk moment, omdat iedereen iets ludieks wilt doen rondom de kroning. Het moet dus wel heel goed zijn om écht op te vallen! Maar waar voldoet een goede inhaker nou precies aan?

Relevant?
Natuurlijk wil iedereen inhaken op een groots moment als de abdicatie. Het is een mooi moment waar je als merk op kan meeliften. Toch moet je je als merk wel afvragen of het echt bij je past. Zit jouw doelgroep wel te wachten op deze content? En haak je alleen in om het inhaken of onderscheid je je ook daadwerkelijk met de bedachte actie? De inhaakactie van het chips merk Qureo vind ik bijvoorbeeld ver van het merk afstaan, omdat de link met kroonjuwelen en chips ver uit elkaar liggen. Probeer dus goed vanuit jouw doelgroep te denken.

Wees er snel bij!
Het is belangrijk dat je er met een inhaker zo snel mogelijk bij bent. Snel intern schakelen om een goedkeuring te krijgen binnen het bedrijf is dus belangrijk. Vaak komt het nieuws toch redelijk onverwachts zoals met de aankondiging van het aftreden van onze koningin Beatrix. Bij deze bekendmaking waren verschillende merken zoals; Bavaria, WWF, Hema en Unox er snel bij. Gonnie Spijkstra heeft op Versereclame een selectie met de beste inhakers samengesteld.

Goede voorbereiding is het halve werk
Niet alle momenten zijn onvoorspelbaar. Sommige liggen natuurlijk al wel vast zoals Sinterklaas, Kerst, 1 April, het EK en Valentijnsdag. Daarvoor geldt dat je alvast een goede jaarplanning kunt maken met de belangrijkste events. Hierdoor heb je genoeg tijd om leuke inhakers rondom deze thema's te verzinnen en kun je je goed voorbereiden.

De aankondiging van de abdicatie daarentegen was moeilijk in te plannen, maar gelukkig is de aanloop naar de echte plechtigheid er nog. Goed nieuws dus voor merken die er niet zo snel bij waren. Er is nog een tweede kans, waarop je je wel kunt voorbereiden. Voor andere merken geldt dat ze de lange aanlooptijd gebruiken om een vervolg op hun eerdere uitingen te bedenken. Zo heeft de bekende pepermuntfabrikant King na de aankondiging van de abdicatie de 'ALEX' pepermunt geïntroduceerd en hebben zij daar nu een mooi vervolg aan gegeven met De KINGsize-rol van één meter lang. Erg leuke inhaker die met een droog filmpje werd aangekondigd. Er zullen deze weken zeker nog vele volgen ...

Heb jij zelf nog leuke inhakers gezien of tips dan hoor ik het graag?!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief