Dankzij deze woorden wordt je content gedeeld op social media

Blog
Tips & Tricks
Talitha Dirkzwager
30-04-2014
Omdat we werken voor LinkedIn, houd ik alle ontwikkelingen in social media land nauw in de gaten. Ik stuitte daarbij op een Infographic die hoorde bij een blog van Neil Patel op www.quicksprout.com over de kracht van woorden. Want woorden kunnen social media content maken of breken. Dat is op zich geen verrassing, want we zijn bij Coopr dagelijks bezig met het nadenken over de juiste woordkeuze. Het is wel leuk om dit visueel weergegeven te zien en de verschillen tussen de social netwerken te zien.

De Infographic draait om de vraag: Welke woorden zorgen ervoor dat content sneller gedeeld wordt op social media? En welke woorden juist niet? Het is wel gericht op de VS, maar ik denk dat de uitkomsten aardig toepasbaar zijn op Nederland. Wat valt op?

Facebook: nuance tussen winnen en wedstrijdEcht verrassend vind ik de woorden voor Facebook niet. Het is bekend dat actief vragen, zoals 'tell us' en 'submit' zorgen voor engagement. Wel grappig vind ik het om te zien dat een klein verschil in woordkeuze, van groot belang is als het gaat om Facebook competities. Alle woorden die te maken hebben met 'winnen' werken goed, maar woorden als 'wedstrijd' en 'promotie' werken juist niet. Bij een wedstrijd horen winnaars, maar blijkbaar zit tussen die woorden toch een nuanceverschil...

Twitter: vragen staat vrijOp Twitter geldt dat vriendelijk vragen goed helpt. Woorden als 'retweet', 'please' en 'help' zijn woorden die helpen om content gedeeld te krijgen.

LinkedIn: vermijd buzzwoordenVoor LinkedIn hielpen we met de communicatie rondom de buzzwoorden 2013, woorden die je beter niet kunt gebruiken op je LinkedIn profiel, omdat ze je weinig doen onderscheiden. Maar welke woorden moet je dan wel gebruiken? Woorden die jou omschrijven en gekoppeld kunnen woorden aan een door jou gegenereerd resultaat, volgens de Infographic zijn dit: created, increased, reduced, improved, developed, researched, accomplished, won, on time, under budget.

Google+: geen enkele overlap met FacebookGoogle+ en Facebook hebben qua achtergrond veel overeenkomsten. Echter niet op het vlak van woorden die ervoor zorgen dat content gedeeld wordt. Van de top 4 woorden op Google+ is er niet één gelijk aan die van Facebook: share, create, promote en discover.

De rest van de Infographic vind je hieronder. Nu eens goed nadenken met welke woorden ik dit blog ga delen via de diverse social media kanalen...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief