Data, Creativiteit en talent #in2summit

Blog
Trends
Jos Govaart
19-05-2015
Als voorafje op de Sabre Awards waren we vandaag met Coopr te gast bij de door Holmes Report georganiseerde congres In2Summit. Veel sponsors leverden een spreker of een gespreksleider. Je zou dan misschien vrezen dat er heel veel me-talk gedaan zou worden, dat viel gelukkig erg mee. In dit blog, een paar take aways die Marlous, Talitha en ik hebben opgeschreven. Voor de diepere insight zeg ik: "Je had er bij moeten wezen". Want waarom was er slechts 1 ander Nederlands bureau aanwezig om kennis op te doen? We zijn vast beter in dineren en borrelen, denk ik!

Neem klussen aan die je niet aankunt!
De eerste paneldiscussie ging  over creativiteit en PR. Dat was wat mij betreft ook gelijk de beste sessie. Het ging over data, creativiteit. Heather Mitchell van Unilever gaf een prachtig voorbeeld van het claimen van een categorie met All Things Hair. Een serie YouTubekanalen met content, gebaseerd op de meest gestelde vragen over haar op Google. Zo'n simpele maar doeltreffende oplossing. Tof! Jamal Edwards was een zeer verfrissende verschijning in t panel. Bezig met muziek, rap en hiphop (ja, ik zie dat misschien iets los van elkaar). Hij wil per se met artiesten zelf werken. Gebruikt Facebook om te teasen en YouTube om de uiteindelijke content te vangen. Hij ziet ook een verschil tussen mainstream content en content die het online goed doet. Bij online content gaat hij altijd uit van de interesses van een niche. Dus uit welke buurt komt een artiest, wat is zijn pad geweest, etc. Supercool om te volgen. Tom Beckman van Prime had voor mij een mooie quote:"Probeer vooral klussen aan te nemen waarvan je niet weet of je ze aankunt, dan innoveer je pas". Adam Clyne, Head of Digital (van Weber Shandwick) 

Become a Data Junkie

Het was misschien wel hét centrale thema van de dag. Data Data Data. We zijn in totaal 2,5 dag per week online en er is online 44 keer meer data beschikbaar dan vijf jaar geleden, zo vertelde Chris Talago van Wegener Edstrom. Gooi polls en panelonderzoeken overboord maar zorg dat je toegang krijgt tot data vanuit de organisatie als input voor creatieve campagne. Het gevolg:"Take the guess work out or your campaigns" Chris Talago, Wegener EdstromHij zei ook dat we ons niet blind moeten staren op bereik. invloed is ons domein. En daarvoor moeten we testen en leren!

 Talent: Iets met vijvers en oceanen
Niet de meest verrassende sessie. Veel mensen vanuit verschillende settings, dat dan weer wel. De skills in ons vak zijn veranderd, en we vechten met veel meer disciplines om dezelfde mensen. De vijver is dus een oceaan geworden, maar we vissen met veel meer mensen. Advertising mensen vinden verder PR-mensen maar lastig om te plaatsen. Het zijn goede generalisten maar ze zijn niet in een hokje te plaatsen.

You've got to find your centre of gravity 

Morgen meer over het middagprogramma. En nu omkleden en op naar het Round House! Duimen voor de Sabre Award. Als er nog linkjes en tikfouten voorkomen...ik zal ze snel verhelpen :-)

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief