De 10 domste dingen die je met een persbericht kunt doen

Blog
Opinie
Jody Koehler
21-06-2011


Weet jij hoeveel persberichten er op een dag in Nederland uitgestuurd worden? Door PR bureaus, stichtingen, studentenclubs, MKB'ers, sportverenigingen, etcetera. Gok eens. Dat moeten er toch belachelijk veel zijn. Toch?? Misschien dat iemand van jullie dit exact weet. Ik denk persoonlijk dat het er echt duizenden zijn. Als je nagaat dat een algemene redactieinbox van een landelijke krant er al honderden per dag van eigen bodem ontvangt. En ja, ook wij sturen regelmatig persberichten uit. Niets old school's aan. Er zijn prima alternatieven voor een persbericht denkbaar, maar in veel gevallen is het een uitermate geschikt middel. Je moet er alleen geen domme dingen mee doen. Een paar van die domme dingen heb ik vandaag voor je op een rijtje gezet. Ik hoop dat je ze niet herkent.

1. Een persbericht nabellenJahaah... een klassieker! Journalisten, redacteuren, bloggers en de betere PR collega's hebben een ontzettende schurft aan nabellen. 'Hebben jullie het persbericht ontvangen?' In godsnaam, waarom vraag je dat eigenlijk? Omdat je het persbericht in een envelop op de bus hebt gedaan? Emails komen prima aan anno 2011. En wil je een journalist helemaal acuut afmaken? Vraag dan door met 'Ennuh... gaan jullie er nog iets mee doen?'

2. Een persbericht met oud nieuws uitsturenActualiteit is voor media natuurlijk best een dingetje. Een persbericht schrijven en dit een weekje op de plank laten liggen, ter overweging of rijping. Dat is dus geen goed idee. GEEN goed idee. Dus ook niet openen met de zin 'Enkele weken terug...'. Laat dat in het vervolg een duidelijke hint voor je zijn.

3. Afwezig zijn na het versturen van een persbericht Ik hoor het journalisten zo vaak zeggen. Ze ontvangen een persbericht, zijn geïnteresseerd, bellen naar de opgegeven contactpersoon en horen dan... 'Nee helaas, die is vandaag niet op kantoor. Die is er maandag pas weer'. Killing werkelijk. Vooral op een dinsdag.4. Een persbericht versturen vol jargonIk weet dat journalisten en redacteuren in de regel hun verstand redelijk mee hebben. Maar afkortingen, codes, medisch of juridisch taalgebruik zijn vaak moeilijk te volgen voor anderen. Houd hier rekening mee. Je wilt niet dat de eerste reactie is; 'Uhmm... wat??? Delete'

5. Een UNIEK persbericht schrijvenWe schreven op dit blog al eerder over de 10 verboden woorden in een persbericht. Vermijd woorden als exclusief, eerste, innovatief, baanbrekend en... uniek. Persberichten die zichzelf verkopen vinden geen publiek, slechts het ronde archief.

6. Een persbericht met zichtbare wijzigingen aanpassingen versturenIk moet er altijd wel om lachen. Een persbericht waarvan je de correcties kunt terugzien. Die gaan online als een lopend vuurtje van medium naar medium. Hilarisch... al houd ik mijn hart vast dat het ons een keertje overkomt. Recentelijk ging Neckermann nog in de fout. Lees ook de tip van Remco Janssen!

7. Publicatie afdwingen bij een persberichtHet is niet verstandig. Het is zelfs ronduit dom te noemen. Maar het gebeurt blijkbaar. Journalisten die een persbericht ontvangen inclusief de zin: "Wij verzoeken u vriendelijk om in uw komende uitgave aandacht te besteden aan bijgaand persbericht." We lachen er om, maar... DJEEZUSSS!!

8. Persberichten spammenMinder is vaak meer. Dat geldt misschien voor persberichten ook wel een beetje. Het is niet zo dat hoe meer persberichten je verstuurt, hoe groter de kans op free publicity is. Stem het persbericht af op het medium en werk bijvoorbeeld met kortere medialijsten. Een lijst van 100 journalisten is veelal te lang.

9. 'BCC denken, maar 'CC doenOok weer zo'n klassieker. Het idee hebben om alle journalisten via de 'bcc te informeren, maar helaas 'cc te gebruiken. Oeps! Iedereen op je mailinglijst ziet dat 'iedereen' het nieuws ook ontvangen heeft. Foutje! Of journalisten direct je mail deleten hangt waarschijnlijk van de nieuwswaarde af, maar aan dit voorval spenderen ze met alle liefde een tweet.

10. Geen persbericht schrijvenTerwijl je echt nieuws hebt! Dat is misschien wel het domste dat je kunt doen met een persbericht. Zonde.

Weet jij nog meer domme dingen toe te voegen? Ik ben zeer benieuwd naar jouw aanvullingen!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief