De 22 storytelling rules van Pixar inzetten voor PR

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
13-03-2014
Verhalen kunnen vertellen willen we allemaal. Sterker nog. Het is onmisbaar. Was onmisbaar en zal in PR altijd onmisbaar blijven. Of het nu is in de vorm van een persbericht, een blog, een tweet of een aantrekkelijk vormgegeven stuk content. Dat het een toch best redelijk essentieel onderdeel is van ons werk, betekent echter nog niet dat iedereen het kan. Maar het is zeker te leren.

We hebben het geluk dat experts als Pixar, king of storytelling, niet bang zijn om een stukje inside informatie te delen. Emma Coats, director en storyboard artist van Pixar, Twitterde de 22 rules of phenomenal storytelling. Wat kunnen we hier van leren? Om het iets makkelijk te maken, heb ik alvast een vertaalslag gemaakt naar PR:

1. You admire a character for trying more than for their successes.
PR: Nu hebben we niet allemaal facking amazing animatie figuurtjes rondlopen zoals Pixar, Disney of Marvel, maar we hebben wel degelijk met karakters te maken. Het gezicht van een organisatie. Het neerzetten van 'een gezicht naar de buitenwereld', het personage 'bouwen' en inzetten als boegbeeld kan voor gunning zorgen. Wat meehelpt op positieve, maar ook minder positieve momenten.

2. Keep in mind what's interesting to you as an audience, not what's fun to do as a writer. They can be very different.
PR: Treffender dan deze komen ze niet. Organisaties, merken en mensen zijn continu bezig met ontwikkelen. Maar wat disrubtive, wereldnieuws en shocking is voor de interne wereld, is voor buitenstaanders (de doelgroep) lang niet zo interessant. Het is de kunst de vertaling te maken naar datgene wat voor hen wel relevant is in plaats van de focus te leggen op de eigen ontwikkelen, het 'ego' van een organisatie zeg maar.

3. Trying for theme is important, but you won't see what the story is actually about til you're at the end of it. Now rewrite.
PR: Een verhaal is nooit af, al vind je zelf op dat moment dat het niet briljanter kan, het kan altijd beter. Sterker nog, vaak is dat pas het punt waar je op doorgaat om echt ergens te komen. Zie een eindproduct -al is het een persbericht- nooit als de punt, maar als een komma.

4. Once upon a time there was ___. Every day, ___. One day ___. Because of that, ___. Because of that, ___. Until finally ___.
PR: al is het 'verhaal' of de 'ontwikkeling' nog zo plat, er is altijd een reden geweest om er op te komen. Het vertrouwde: probleem, ontwikkeling, oplossing.

5. Simplify. Focus. Combine characters. Hop over detours. You'll feel like you're losing valuable stuff but it sets you free.
PR: keep it stupid simple. Het is niet altijd nodig om de diepte en de inhoud in te gaan, om alle kennis en alle informatie te delen. Sterker nog. Er bestaat een kans dat de essentie van een verhaal dan verloren gaat.

6. What is your character good at, comfortable with? Throw the polar opposite at them. Challenge them. How do they deal?
PR: woordvoering. Zakt een verhaal in als een kaartenhuis bij het eerste zuchtje wint, of blijft het staan in een orkaan? Kan iemand zich staande houden tegenover een kritische journalist en is de dienst of het product echt zo goed? Een goede voorbereiding met de meest kritische vragen is het halve werk.

7. Come up with your ending before you figure out your middle. Seriously. Endings are hard, get yours working up front.
PR: bepaal het doel van een actie, stunt, persbericht, infographic, video. Is het wel het juiste middel voor de boodschap en slaat het aan bij de doelgroep?

8. Finish your story, let go even if it's not perfect. In an ideal world you have both, but move on. Do better next time.
PR: Iedereen maakt fouten, het is de enige weg naar echte verbetering, mits er natuurlijk van deze fouten wordt geleerd. Check, check, dubbel check. Ga voor het beste en maak je dan toch een fout? Kijk dan hoe deze de volgende keer te voorkomen. In een lobby, een taalfout in een persbericht, onhandige woordvoering.

9. When you're stuck, make a list of what WOULDN'T happen next. Lots of times the material to get you unstuck will show up.
PR: Bedenk alle onmogelijkheden, inspireert dat nog niet tot iets nieuws, leg het dan even weg, begin aan iets totaal anders om die mojo weer op gang te brengen en begin opnieuw.

10. Pull apart the stories you like. What you like in them is a part of you; you've got to recognize it before you can use it.
PR: bestudeer cases, houd ontwikkelingen en trends bij en weet wat er mogelijk is en wat er kan. Laat je inspireren en haal er uit wat voor jou (of de opdrachtgever) relevant is.

11. Putting it on paper lets you start fixing it. If it stays in your head, a perfect idea, you'll never share it with anyone

12. Discount the 1st thing that comes to mind. And the 2nd, 3rd, 4th, 5th - get the obvious out of the way. Surprise yourself.
PR: leg de lat hoger, ga niet altijd voor het veilige standaard persbericht, op dezelfde manier, in dezelfde tone-of-voice, met dezelfde opbouw en dezelfde conclusies. Hetzelfde doen, betekent ook hetzelfde resultaat en vaak zonder groei.

13. Give your characters opinions. Passive/malleable might seem likable to you as you write, but it's poison to the audience.
PR: wat is de eigenheid, de mening, de visie van de woordvoerder, rondom een verhaal of rondom een product? Wat maakt het onderscheidend ten opzichte van de rest?

14. Why must you tell THIS story? What's the belief burning within you that your story feeds off of? That's the heart of it.
PR: wat maakt het dat dit onderwerp/product wel opgepikt wordt? Waarom moet het verteld worden en wat is nu eigenlijk de meerwaarde. N=1 is niet altijd de doelgroep of het beste klankbord om de geloofwaardigheid en overtuigingskracht te toetsen.

15. If you were your character, in this situation, how would you feel? Honesty lends credibility to unbelievable situations.
PR: verplaats je in de (interne of externe) opdrachtgever, wat is zijn behoefte? Puur de extra handjes? Of een flinke dosis eigenwijsheid en tegengas?

16. What are the stakes? Give us reason to root for the character. What happens if they don't succeed? Stack the odds against.
PR: wat zouden we missen wanneer dit onderwerp niet naar buiten komt?

17. No work is ever wasted. If it's not working, let go and move on - it'll come back around to be useful later.

18. You have to know yourself: the difference between doing your best & fussing. Story is testing, not refining.
PR: zelfkennis is ook in PR geen onbelangrijke eigenschap. Irritaties, blokkades, maar ook sterke kanten kunnen iets tot een succes maken of juist niet. Hier bewust van zijn en weten hoe je reageert in bepaalde situaties zorgt ervoor dat je het ook kunt controleren. Mocht je dat willen natuurlijk...

19. Coincidences to get characters into trouble are great; coincidences to get them out of it are cheating.
PR: een crisis ligt altijd op de loer, als de shit inderdaad losbreekt, is het een kwestie van goed, maar ook snel reageren. Procesantwoorden zijn daarin ook niet onbelangrijk.

20. Exercise: take the building blocks of a movie you dislike. How d'you rearrange them into what you DO like?
PR: denk je totaal geen chocola te kunnen maken van de opdracht die voor je neus ligt te wachten?

21. You gotta identify with your situation/characters, can't just write 'cool'. What would make YOU act that way
PR: doelgroepcommunicatie. Weet wat hen drijft, interesseert en activeert. En andersom: wat is de identiteit van het bedrijf, de woordvoerder of het product? Het 'duizend-in-een-dozijn-imago'? of iets eigens en echts?

22. What's the essence of your story? Most economical telling of it? If you know that, you can build out from there.
PR: wat is de belangrijkste kernboodschap die moet beklijven bij de journalist, de blogger en natuurlijk de doelgroep?

Pixar's 22 Rules to Phenomenal Storytelling from Gavin McMahon

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief