De PR Klaagmuur met Victor Romijn (Duurt Lang)

Blog
Interview
Jos Govaart
06-06-2011

Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Victor Romijn, blogger bij Duurt Lang.

1.    Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Dat vind ik persoonlijk de beste manier. Ik heb er een hekel aan als er geen persoonlijke touch in zit of als het smekend is.

2.    Heeft exclusiviteit nog bestaansrecht?
Nee. Je kunt een exclusieve release krijgen, maar zodra je hem plaatst is het niet exclusief meer. En dat is ook niet erg.

3.    Kan een slechte benadering door een PR bureau het nieuws verpesten?

Ja. Als er een bericht komt waarvan ik meteen zie dat het absoluut niet bij mijn blog past (bijvoorbeeld een persbericht over een nieuwe commerciële website, terwijl ik alleen maar over artiesten schrijf) en dat de PR-agent dat niet heeft gecheckt, dan krijgt hij direct een mailtje terug dat hij me niet meer hoeft te benaderen.

4.    Na welk tijdstip wil jij niet meer benaderd worden?
Ik kan altijd benaderd worden voor goede berichten. Sterker nog, de meeste mails krijg ik 's nachts uit andere delen van de wereld.

5.    Met welke onderwerpen moeten ze jou absoluut niet benaderen?
Onderwerpen die niets met een artiest of een release te maken hebben. En commerciële berichten gericht op promotie van een merk (bijvoorbeeld Jägermeister) gaan direct de prullenbak in.

6.    Krijgt een PR adviseur/woordvoerder altijd inzicht op feitelijke onjuistheden?

Bij mijn blog niet. Ik stuur wel altijd een mailtje terug, ook als ik iets niet plaats. Zo hou je het contact eerlijk en open en benaderen ze je in de toekomst weer. En wie weet zit er dan wél iets moois bij.

7.    Hoe belangrijk vind jij de 5 W's en de H in het persbericht?
W's? H's? nooit van gehoord.

8.    Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Soms wel ja. Gelukkig zet ik bij alle berichten die gaan over iets wat is ingezonden dat het 'ingezonden stuk' is. Zo zien ook mijn lezers waar het vandaan komt.

9.    Waar ligt de grens in je relatie met een pr-adviseur?

Die grens heb ik nog niet bereikt.

10.    Op welk sociaal netwerk zou je wel contact leggen met een PR adviseur?
Alleen Twitter. Niet op Facebook en ook niet op LinkedIn.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11.    De PR adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Dat is in de muziekblog-wereld meestal dezelfde persoon, dus oneens.

12.    Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Niet eens. alles kan nieuws zijn. het ligt eraan hoe je het definieert.

13.    Een persbericht met een zwakke kop haalt mijn inbox niet

Oneens. alles haalt mijn inbox, en ik lees/luister ook alles. Dan pas beslis ik of ik er iets mee doe. Dingen die niet goed genoeg zijn om over te bloggen komen vaak wel op de facebookpage.

14.    Bij stijl- en taalfouten lees ik het bericht niet.
Oneens. Ik maak zelf ook weleens een foutje. Het moet alleen niet uit de hand lopen.

15.    PR bureaus verpesten de journalistiek.

Oneens. Ze kunnen juist de boel versterken omdat ze zoveel connecties hebben.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief