De PR-Klaagmuur: Remco Tomesen (De Pers)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
04-04-2011

We peilen elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Remco Tomesen los gaan. Remco is journalist bij dagblad De Pers.

1.      Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Er zitten af en toe goede tussen, maar veel van de berichten zijn niet zo goed. We ontvangen vooral heel véél persberichten. Het eruit filteren van de interessante berichten gebeurt in een fractie van een seconde, dus de essentie van een bericht moet in de eerste twee regels, en in de onderwerpbalk, al meteen duidelijk zijn.

2.      Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Zie 1. Kort, meteen duidelijk maken waar het over gaat. Niet te populair doen en geen plaatjes. En vooral niet teveel berichten sturen.

3. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
Soms wel, soms niet. Heel erg is het niet: een persbericht is bij mij vrijwel nooit (schatting: in 5 procent van de gevallen wél) het startpunt van een verhaal. Met andere woorden: zonder het bestaan van persberichten zou ik m'n werk ook prima kunnen doen.

4.      Wat vind je van een persbericht onder embargo? Hoe ga jij daarmee om?
Als er een goede reden is voor een embargo (journalist tijd geven om bericht uit te werken), vind ik een embargo prima. Anders gewoon het bericht uitsturen als er ook meteen over gepubliceerd mag worden.

5. Hoe zie jij social media?
Twitter is journalistiek gezien een goede manier om 'te voelen' wat er op moment X in Nederland leeft (nouja, wat er op dat moment X leeft in politieke, journalistieke, en communicatiekringen). P.r. bureaus zijn er natuurlijk vooral om hun eigen zaakje te verkopen, dus voor interessante meningen op Twitter heb je niet zoveel aan ze. Facebook is meer een privéplek; p.r. bureaus moeten er vooral geen vrienden gaan worden met journalisten.

6. Maken PR bureaus effectief gebruik van social media?
Zie 5. En sommigen zullen het heus wel slim doen.

7. Ben je bekend met een Social Media Newsroom? Zo ja, gebruik je het?
Nee.

8. Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en Social Media Release?
Ik hoop dat een 'Social Media Release' korter en krachtiger is.

9. Maak je zelf gebruik van social media?
Ja.

10. Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?
Alleen als het heel erg relevant is.

11. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
Uniek. Oplossing. '2.0'

12. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?
Het woord 'onderzoekjes' suggereert het al: vrijwel altijd onbetrouwbaar. Ook al is het onderzoek goed uitgevoerd, dan worden de resultaten nog zo gedraaid dat ze vertellen wat het bedrijf graag wil vertellen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de onderzoekjes die in opdracht van bedrijven zijn uitgevoerd, en vervolgens niét naar buiten mogen worden gebracht.

13. Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?
Als je als journalist veel met een bedrijf te maken hebt, kan dat wel prettig zijn. Maar je moet wel uitkijken dat het niet te innig wordt, want dan kan die goede relatie op gespannen voet staan met de objectieve verhalen die je wilt schrijven.

14. Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?
Er zijn vast uitzonderingen, maar meestal is er een moeizame verhouding tussen wat je moet vertellen als p.r.-persoon en de waarheid. En wat je moet verkopen, is niet per sé iets waar jezelf achter staat. Je verkoopt dus ook nog eens vaak andermans onwaarheid. Ik weet niet of ik daar zo'n prettig gevoel bij zou krijgen. Er zijn (eerlijke) uitzonderingen in deze wereld, maar ik weet niet of die het heel ver schoppen.

15. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Gewoon eerlijk zijn.....

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief