De PR- Klaagmuur: Wouter Bax (Trouw)

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
24-01-2011
We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Wouter Bax los gaan. Wouter is chef multimedia bij Trouw.

1.      Hoeveel persberichten krijg je per dag?

Zo'n honderd, schat ik. De stroom loopt als een soort rimpelloos riviertje door mijn mailbox.


2.      Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?

Ik vind ze vaak nogal ouderwets: Lange alinea's en vaak met het echte nieuws enigszins verstopt. Hoe dan ook vaak zo lang dat ik ze eigenlijk zelden uitlees.

3.      Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?

Kort, dus ter zake doend. Krachtig, dus met een overduidelijke, actuele boodschap. En prikkelend, dus uitnodigend om te lezen en er iets mee te doen.

4.      Ben je bekend met een Social Media News Room? Zo ja, gebruik je het?

Ik ken er vele, maar gebruik die nauwelijks, omdat mijn redactie over 'alles' schrijft. Zou ik als journalist specifieke portefeuilles hebben, dan zou het wel handig voor me zijn.

5.      Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en een Social Media Release?

Een social media release ervaar ik als persoonlijker en leuker omdat ik me thuis voel in de omgeving van sociale media. Waarschijnlijk omdat ze ook zijn opgesteld door social media people die goed weten welke toon ze daar moeten aanslaan.

6.      Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?

Niet genoeg. Beter inspelen op de identiteit en behoeftes van mijn titel zou het effect van  hun werk aanzienlijk vergroten.


7.      Hoe zie jij eigenlijk Social Media?

Ik vind ze fantastisch, en een enorme aanvulling op de bronnen voor journalisten. Ik geloof ook dat ze de kwaliteit van de journalistiek enorm kunnen vergroten, omdat ze informatie toevoegen en journalisten confronteren met het feit dat ook andere mensen verstand van zaken (kunnen) hebben en omdat er altijd ook andere manieren zijn om naar de feiten te kijken. Dan moeten journalisten daar wel voor openstaan, natuurlijk, en dat doen ze nog veel te weinig.

8.      Maak je zelf gebruik van social Media?

Yep! Zelf heb ik accounts bij Twitter (@Wout_r), Facebook en Hyves en die gebruik ik constant om te weten wat er speelt in mijn omgeving en om mijn eigen internetpresence te versterken. Ook ons Webteam houdt erg van sociale media. Op Twitter vind je ons onder @Trouw_Webteam.

9.  Maken PR bureaus effectief gebruik van Social Media?

Ze zouden dat nog veel beter kunnen doen, mits hun boodschappen beperkt en ter zake  doend zijn. Wie overdrijft, maakt zichzelf tot dat deel van de feed waar ik al gauw totaal gedachteloos overheen kijk.

10.  Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?

Ja hoor, geen probleem. Voor de voorwaarden: zie boven



11.  Zijn PR-mensen nog wel belangrijk voor jouw werk?

Ze kunnen zeker een goede rol vervullen, door te helpen door te dringen tot de organisaties die ze vertegenwoordigen en door adequate informatie te verspreiden.

12.  Wat is jouw voornaamste kritiek op PR?

Dat het nog vaak te veel uitgaat van de organisaties die ze vertegenwoordigt en te weinig van wat ons publiek zou willen weten. Ook: bij goed nieuws haantje de voorste zijn en bij slecht nieuws de deuren sluiten is geen goed idee en vervormt op termijn ook je goede nieuws.

13.  Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?

Ik ga nu iets roepen wat traditionele journalisten niet leuk vinden: Relativeer het belang van de professionele journalistiek en creëer online een sterke, eigen internetpresence. Dan bereik je een extra groot publiek en zullen uiteindelijk ook de journalistieke profs weer bij je uitkomen, simpelweg omdat ze er dan niet meer omheen kunnen.

14.  Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?

Ontkennen dat hij/zij een specifiek belang dient. Ik zal het een PR-adviseur namelijk nooit kwalijk nemen dat hij/zij een organisatie zo positief mogelijk in het daglicht probeert te plaatsen. Vervolgens is het natuurlijk mijn journalistieke taak om goed te selecteren en de andere kanten van de zaak te schetsen. Maar als het een PR-adviseur lukt om mij in mijn publicaties precies te laten doen wat hij/zij wil: hartelijk gefeliciteerd, goed gedaan!

15.  Waarom zou je ooit bij een PR-bureau willen werken?

Ik weet niet of ik dat ooit zou willen. Maar als ik iets eraan leuk zou vinden, zou dat de sport zijn om met name op actuele gebeurtenissen goed en snel in te spelen en voor positieve 'buzz' te zorgen. Zolang er nog BP-topmannen zijn die enkele weken na het begin van een desastreuze olieramp zeggen "I want my life back", is er voor de PR-sector nog een wereld te winnen.



Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief