De PR kracht van een mooi buitenkantje

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
13-02-2014
Echte pr'ers gaan voor de inhoud. Niet voor liflafjes en mooie buitenkantjes. Misschien wat droogjes, soms wat taai, maar dan gaat het wel 'echt' ergens over. Toch? Of kan iets simpels als een verpakking de communicatiewaarde van een boodschap of een product versterken?

Lucht
Schoenen zitten al sinds mensenheugenis in een kartonnen doos. Herkenbare vormgeving, logo erop en daar houdt het wel mee op. Tot Nike vorig jaar met de nieuwe Nike Air Max kwam. Iemand kwam met de briljante gedachten om deze iconische schoen niet in een doos te stoppen, maar in een transparanten luchtkussen.

Water
Zo verrast Sony nu met enorm originele verpakking van een mp3 speler. Electronica en water, dat gaat meestal niet goed samen. Sony heeft al verschillende waterdichte producten en heeft nu een mp3 speler op de markt gebracht die zelfs intensief water gebruik moet overleven. Ze zijn zo zeker van hun zaak dat ze het apparaat in een fles water verkopen.

Vuur
Toch kun je soms kun je ineens enorm verrast worden door iets simpels en slims. Zo levert Coolblue zijn producten in een opvallende blauwe doos met grappige en prikkelende teksten die motiveren om iets origineels met de verpakking te doen. Dit levert leuke posts op van enthousiaste klanten. Voorbeelden waar de verpakking de aandacht nog eens extra vestigt op een product en daarmee de nieuwswaardigheid vergroten.

Elementen
Wat hebben deze gemeen? Het is passend, kloppend, disrubtive en blijft plakken. De initiatieven passen bij het merk en/of het product, de verpakking klopt (met name in voorbeeld 1 en 2) bij de usp van het product en het is nog niet eerder gedaan.

Van een mooi bord kun je niet eten en wanneer een product of de dienstverlening toch volkomen prut blijkt te zijn, maakt dat mooie buitenkantje het ook echt niet goed. Toch kan het aan de basis wel net even dat extra's meegeven. Vorig jaar heb ik echt wel meer schoenendozen gezien, maar dat kussen van Nike, dat weet ik over 5 jaar nog.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief