De tijd van adverteren op Instagram breekt aan

Blog
Opinie
Marcel Withoos
25-09-2015
De kogel is door de kerk. Een bericht van Noortje in de Coopr WhatsApp groep vertelt me dat het écht zover is: adverteren op Instagram is mogelijk vanaf 30 september. Het zat er natuurlijk al even aan te komen en de eerste stappen waren allang gezet in Nederland, maar toch zet het me aan het denken. Enerzijds ben ik meteen geïnteresseerd en benieuwd naar de exacte mogelijkheden en kansen voor mijn klanten, anderzijds denk ik meteen aan mijn geliefde Instagram en wat er nu in onze relatie gaat veranderen. Als communicatieprofessional én consument kijk ik er met twee verschillende brillen naar, maar één ding is zeker: ik heb huiswerk te doen.

Van social naar commercial
Social media, bijna heel Nederland maakt er gebruik van. Maar er vinden regelmatig verschuivingen plaats. Zo zijn de eerste social media die ik me kan herinneren CU2, MySpace en natuurlijk Hyves. Toen werd het Facebook, aangevuld door Twitter en LinkedIn, en vervolgens kwam Instagram. En die verschuiving is niet gek: meestal beginnen jongeren met een bepaald platform, wordt het groter en groter, en dan hebben de jongeren weer behoefte aan vernieuwing.

Daarnaast worden platformen vaak steeds commerciëler, wat de liefde voor het platform en de gebruikerservaring in mijn mening niet ten goede komt. Geen wonder dat Facebook al tijden met de algoritmes aan het spelen is om Facebook advertising zo prettig mogelijk te maken voor consumenten, waardoor het automatisch lastiger (en duurder?) wordt voor merken. Dat heb ik vanuit beide kanten gemerkt en eigenlijk ben ik daar vanuit beide kanten heel blij mee. Want als consument word je niet doodgegooid met reclame die je niet interesseert en als merk moet je beter je best doen om de juiste mensen te bereiken. Dat houdt het merk scherp, maar zorgt ook voor een heldere doelgroep die geïnteresseerd is in het product. Maar deze blogpost gaat over Instagram, dus is het tijd om naar de commerciële stappen daarvan te kijken...

Vervangt 'gesponsord' de native advertising hashtags?
Er zijn natuurlijk al langer mogelijkheden om content op Instagram een boost te geven, bijvoorbeeld door middel van native advertising op de kanalen van influencers. Zij gebruiken daarvoor vaak #spon of #adv, maar dat gebeurde nog niet bij iedere campagne en verschilde ook per influencer. Het lastige bij de selectie van influencers is dat het moeilijk te zien is welke doelgroep je hier precies mee kunt bereiken. Je moet hierbij afgaan op de informatie van de influencer en hun bureau zelf. Doordat de rapporteermogelijkheden daarnaast beperkt zijn op Instagram weet je op dit moment vaak niet meer dan het aantal likes en comments op een post van de influencer, terwijl het daadwerkelijke bereik niet inzichtelijk is. Merken willen juist weten: hoeveel mensen én welke mensen hebben mijn boodschap precies gezien?

Nu écht gesponsorde content mogelijk wordt op Instagram, kan er ook beter ingezet worden op het bereiken van vooraf gedefinieerde doelgroepen. Bij het adverteren via Facebook kunnen we heel selectief zijn: bijvoorbeeld mannen en vrouwen van 35 tot 45 jaar die geïnteresseerd zijn in keukens, eten en luxueuze artikelen. Kunnen we nu volgens dezelfde selecties content promoten op Instagram? Dat is de vraag. In totaal zijn er zo'n 1,8 miljoen Nederlandse Instagramgebruikers, volgens MarketingFacts.nl. Daarvan zijn jongeren tot 20 jaar het meest actief (de helft van hen maakt gebruik van de foto-app), terwijl in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar slechts één kwart actief is op Instagram. Nederlanders van 40 jaar en ouder zijn minder gek op het delen van foto's, aangezien de percentages dan een heel stuk lager worden. Is Instagram dan wel interessant om een brede doelgroep te bereiken, of moeten de mooiste foto's met de beste filters juist ingezet worden om vooral jongeren en mensen tot 40 jaar te bereiken, terwijl Facebook toch beter geschikt blijft voor merken die zich richten op bredere en meer volwassen doelgroepen?

De mogelijkheden voor Instagramstertising
Naast de uitgebreide targeting mogelijkheden kunnen er ook verschillende soorten advertenties ingezet worden op het foto-platform: een foto-advertentie, een video-advertentie of een carousel-advertentie (meerdere foto's delen). Met alle advertenties kan er doorgeklikt worden naar bepaalde websites om traffic te generen, maar de advertenties kunnen uiteraard ook ingezet worden om meer mensen te bereiken en hen kennis te laten maken met het merk of product en de fanbase te vergroten. Ook niet heel anders dan Facebook dus... Aangezien Instagram meestal op een smartphone wordt gebruikt, moeten de advertenties ook in het klein duidelijk zijn. Het allerbelangrijkst? Een mooie foto of video, mét het juiste filter!

En als communicatieprofessional en consument is het ook fijn om te weten dat er bovenaan de betaalde Instagram-post 'Gesponsord' komt te staan. Maar, zo vertelt het Instagram-account mij, je kunt altijd klikken op 'Gesponsord' om de advertentie te verbergen. Dat zorgt er niet alleen voor dat je deze advertentie niet ziet, maar ook dat je uiteindelijk advertenties te zien krijgt die je misschien wél interessant vindt. Instagram herkent welke advertenties door gebruikers zijn verborgen, waardoor targeting nog beter toegepast kan worden.

Tweede eerste indruk
Hoe het ook gaat lopen met Instagramstertising, zowel de consument als de consultant in mij is nieuwsgierig. Een paar vragen die nu door mijn hoofd schieten:
  • 'Wanneer kom ik mijn eerste gesponsorde Instagram-post van een merk tegen?'
  • 'Worden er teksten op foto's gezet, net als regelmatig op Facebook gedaan wordt?'
  • 'Verandert dit de rol van hashtags op Instagram door de uitgebreidere mogelijkheden om te adverteren?'
  • 'Moet je als merk Facebook én Instagram hebben om überhaupt te kunnen adverteren op Instagram (aangezien het via Facebook wordt ingesteld)?'
  • 'Waar komen Instagram-advertenties te staan? Alleen tussen voorgestelde content of ook echt in mijn directe feed?'
  • 'In hoeverre wordt de resultaten van een advertentie inzichtelijk gemaakt en gerapporteerd?'
  • En het allerbelangrijkst: 'Voor welke klant ga ik voor het eerst een Instagram-advertentie doen?'
Vragen genoeg, waar het antwoord de komende maanden op zal komen als Instagram de advertentiemogelijkheden definitief uitreikt. Wat zijn jouw ideeën over de nieuwe mogelijkheden om te adverteren op Instagram? Kijk je er naar uit of zet je er vraagtekens bij? Ik ben zelf erg benieuwd wat de exacte invloed gaat zijn in Nederland en of de combinatie van Instagram en adverteren écht een toevoeging gaat zijn voor merken en consumenten. Hoe dan ook, over een tijdje is een nieuwe evaluatie van Instagram nodig. Ik wacht het nog even af voordat ik bekijk hoe we dit voor onze klanten gaan inzetten.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief