De toekomst van marketing volgens @Mitchjoel, @dmscott en @paulroetzer

Blog
Opinie
Shelly Delwel
07-04-2015
Eerder schreef mijn collega Jos al over het E-book van ons Amerikaanse partnerbureau Shift communications over de toekomst van Marketing. Christopher Penn interviewt negen thought leaders over hun visie op de toekomst van Marketing. In dit blog zoom ik verder in op de interviews met Mitch Joel, David Meerman Scott en Paul Roetzer. Persoonlijk vind ik het interview met Mitch Joel eruit springen en zijn visie over de toekomst van marketing het meest inspirerend.

Mitch Joel: CEO van Mirum en auteur van "Ctrl Alt Delete"
Volgens Mitch leven wij in de "age of efficiency".  Consumenten hoeven niet langer spullen te bezitten. Je kunt namelijk makkelijk series via Netflix bekijken, muziek luisteren via Spotify en overnachten via Airbnb. Consumenten worden efficiënter in hun aanschaf van spullen, omdat technologie het mogelijk maakt om. Dit oefent druk uit op bedrijven en de marketingindustrie. Daarom moeten bedrijven kijken hoe zij toegevoegde waarde kunnen bieden aan de consument. Geen "attention games' meer spelen, maar echt iets bijdragen waar de consument wat aan heeft. Een mooi voorbeeld wat hij noemt is de aanwezigheid van bedrijven op YouTube. Veel bedrijven vragen zich af hoe zij hun product verkopen via het videokanaal. Echter is YouTube een cultuur en moet een merk om een sterke positie te krijgen juist een manier vinden om onderdeel uit te maken van deze cultuur. Voor de toekomst ziet hij een trend dat communicatie steeds sneller en vergankelijker wordt á la Snapchat.

https://www.youtube.com/watch?v=gyIvXWtf0-o&feature=youtu.be

David Meerman Scott: Marketing adviseur en auteur van "The New Rules of Sales and Service"
David vertelt over de veranderingen in de saleswereld. Waar je vroeger naar de autodealer ging om meer informatie over jouw droomauto te krijgen, struinen consumenten nu eerst het internet af naar informatie over het product dat ze willen kopen. Ze checken reviews, blogs en vragen via Twitter anderen naar hun ervaringen. Kortom, de consumenten weten vaak nog meer dan salespersoon. Iets waar de 'oude sales garde', die vaak op hoge posities zijn gekomen door het traditionele bellen en binnenhalen van leads, moeite mee heeft. Een verschuiving die door het internet steeds groter wordt. De wereld wordt relatief veel kleiner en het is makkelijker om iedereen te bereiken.

https://www.youtube.com/watch?v=XrBlYZtJHk8&feature=youtu.be

Paul Roetzer: CEO, PR20/20 en auteur van "Marketing Performance Blueprint"
Paul vindt dat er een kloof is in marketingtalent en de digital savy personen. De analytische en creatieve marketeers hebben volgens hem de toekomst. Daarnaast ziet hij dat personalisatie van de communicatie steeds belangrijker wordt. De consument wil het gevoel hebben dat de content speciaal voor hem of haar gemaakt is. Wij moeten meerwaarde creëren voor meer mensen (is hij weer) en vaker. Maar daar blijft het niet bij, want het gaat verder dan de creatie van de inhoud. Aan ons de taak om verhalen verder te brengen.

https://youtu.be/fNBowUG-im4

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief