De verborgen historie van Berlijn

Blog
PR
Marlous Westra
22-07-2014
Ondanks dat er in Nederland bezuinigd wordt op de kunst- en cultuursector doen de musea in ons land het best goed. De angst dat het Rijksmuseum in Amsterdam na de opening veel bezoekers bij andere musea zou weghouden, bleek ongegrond. Amsterdamse musea hebben er afgelopen jaar zelfs meer bezoekers bijgekregen. En dan vooral díe, die inzicht geven in de cultuurhistorie van de stad zoals Het Amsterdam Museum en Ons' Lieve Heer op Solder.

Overdragen nationale historie
In het buitenland stijgen bezoekersaantallen van musea ook, maar dan vooral die van de moderne en hedendaagse kunst. Toch is het belangrijk dat kennis van de nationale historie ook wordt overgedragen. Al is het alleen maar om te leren van de in het verleden gemaakte fouten. Dat deze overdracht niet vanzelfsprekend is, blijkt uit deze case.

Val van de muur
Berlijn is een stad met een bewogen historie. Ik was zelf pas 9, maar dat er écht wat gebeurde op die dag in november 1989 toen de muur viel was helder. Vaag komen er nog flarden van beelden voorbij. Voor oudere generaties zijn de restanten van de muur geladen met emotie. Jongeren voelen dit vaak minder. Maar geschiedenis is belangrijk, voor iedereen. Dat heeft het toerismebureau van Berlijn ook gedacht. Zij wilde meer mensen interesseren om de cultuurhistorische musea te bezoeken om zo een stuk van de geschiedenis van de stad mee te krijgen. Ook wilde ze mensen laten zien dat er met respect moet worden omgegaan met de monumenten in de stad.

Roep vragen op
Maar hoe krijg je mensen nou zo ver dat ze meer willen weten? Door iets te doen dat vragen oproept. Afgelopen jaar stonden er door heel Berlijn "Flashback" installaties. Overblijfselen van de muur werden gebruikt als projectieschermen. Als mensen met flits een foto namen van de muur, werden projecties zichtbaar van wat er zich in het verleden op die plek had afgespeeld. Niet zichtbaar met het blote oog, maar wél op de camera.

Zoektocht naar antwoorden
Wat mij betreft een mooie relevante campagne om de 'verborgen' historie van Berlijn onder de aandacht te schuiven en om meer mensen de musea in te trekken in een zoektocht naar antwoorden. Het resultaat was er ook: in de eerste maand van de campagne stegen de ticketverkopen bij musea met maar liefst 13,6%.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief