De YouTube Jeugd Van Tegenwoordig

Blog
Opinie
Rachel de Koning
28-04-2015
Regelmatig maken we gebruik van influencers om onze pr-campagnes te versterken. Denk hierbij aan bloggers en YouTubers met een flink aantal volgers. Op zaterdag 18 april bezocht ik het allereerste YouTube-festival VEED in de Westergasfabriek in Amsterdam. Uiteraard een bezoekje waard, omdat ik in het pr-vak zit, maar ook vanuit mijn eigen interesse ben ik daar een kijkje gaan nemen. En ik was ronduit verrast. Waarom? Uiteraard wist ik al dat YouTubers hot zijn. Maar zó hot, daar had ik geen idee van.

Gillende jongens en meiden vulden de zaal op het moment dat onder andere Rutger of Vera on stage verschenen. Wat was het leuk, maar vooral ook interessant om te zien wat voor impact de YouTubers op de jeugd van nu hebben. Je kunt de bekende Nederlandse YouTubers gerust bekronen met de titel 'Dutch celebrities'. Nu weet ik van mijn neefjes en nichtjes dat ze bijna geen televisie meer kijken, maar het liefst YouTube afstruinen om hun idolen te kunnen zien en volgen. Ik beken dat ik ook bepaalde YouTubers volg, vooral op het gebied van beauty. Ik merk wel dat ik met hele andere ogen naar mijn YouTube-'idolen' kijk dan dat een jongere generatie dat doet. Ik zie het meer als mijn informatie- en inspiratiebronnen. Grappig om van dichtbij te hebben kunnen zien dat het bij de jeugd van nu (12 tot 17 jarigen) dan toch nog een stapje verder gaat dan dat. Het lijkt alsof ze hen zien als hun beste vriend of vriendin die alles met hun deelt en hun een kijkje in hun wereld geeft.

Om een impressie van de dag te geven, hierbij de vlog van Furtjuh, oftewel Rutger Vink.

https://www.youtube.com/watch?v=qoKW4vykA9I

Zoals ik al aangaf, was ik natuurlijk bij VEED aanwezig vanuit het pr-vak. Ik bekeek het festival door een andere bril. Levert het inzetten van YouTube-celebs écht een toegevoegde waarde aan campagnes? Natuurlijk heb ik regelmatig wat dingen opgezet met een YouTuber. Toch blijft het grote bereik dat ze hebben me fascineren. Maar is dat alles wat je wilt behalen? Een groot bereik? Nee toch? Behaalt men daar de doelstellingen van de campagne mee? Een groot bereik is niet altijd het belangrijkste, maar juist dat de groep die je wilt bereiken, bereikt wordt, hoe groot of hoe klein dan ook.

Maar... VEED heeft mijn ogen geopend, in de zin dat de YouTubers échte dedicated volgers hebben. Het grote bereik is dan eigenlijk mooi meegenomen. Ik zeg het nog één keer: fascinerend. Als je ervoor kiest om YouTube-influencers in te zetten, waar moet je dan vooral op letten?
  • Het merk - leent het merk zich er wel voor om ondersteund te worden door YouTubers? Het publiek die daarmee bereikt wordt, omvat grotendeels tieners. Een mismatch is bijvoorbeeld een samenwerking proberen op te zetten met een merk van gehoortoestellen. Nou kan het zo zijn dat een enkele tiener hier wel baat bij zou hebben, maar ik ga er toch wel van uit dat het gehoor bij de rest prima in orde is. Ook al luisteren ze misschien niet altijd even goed naar hun ouders.
  • De doelgroep - het publiek dat je klant wilt bereiken. Dit hangt heel erg samen met het stukje hierboven.
  • De identiteit van de YouTuber - het kanaal is niet van jou. De YouTuber weet precies hoe hij of zij iets moet insteken, zodat het publiek het interessant vindt. Heb dus vertrouwen in de YouTuber. Luister ook naar zijn of haar suggesties.
  • Het leveren van iets bijzonders - Wat voor iets bijzonders kan je de YouTuber bieden, zodat hij of zij het heel gaaf vindt om met je samen te werken? Dat kan een groot event zijn dat alleen jij hebt kunnen opzetten, of een bijzondere ervaring zoals een trip naar een bijzondere plek etc.
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief