European Communication Monitor 2014: de resultaten

Blog
Opinie
Jody Koehler
27-08-2014
Een paar maanden terug riep ik onze lezers op om mee te doen met de European Communication Monitor 2014. Vandaag wil ik even stilstaan bij de resultaten van dit onderzoek. Iets later dan gepland overigens, maar we willen de resultaten niet links laten liggen. De monitor schetst namelijk jaarlijks een interessant beeld van hoe de internationale wereld van (strategische) communicatie en PR ervoor staat. De vragenlijst is ditmaal ingevuld door 2.777 communicatie en PR professionals uit 42 landen en de focus lag vooral op zaken als digitalisering , persoonlijke ontwikkeling en de integratie van mobile.

Wat valt er dit jaar op?
Hieronder een overzicht van de 10, naar mijn idee, meest interessante resultaten uit het onderzoek:
  • 86% ziet online communicatiekanalen als de belangrijkste middelen voor strategische communicatie. In 2009, toen wij begonnen met Coopr, was dit nog maar 58 procent.
  • Omgaan met het digitale tijdperk is voor de meesten niet meer de belangrijkste uitdaging. Het verbinden van communicatie met de organisatiestrategie wel, zegt 45%.
  • Respondenten vinden de inzet van 'mobile' vooral interessant voor de communicatie met stakeholders (59,5%), om content gebruikersvriendelijk te presenteren (53,7%) en een jongere doelgroep te bereiken (40,4%).
  • Echter, 40% geeft aan niet van plan te zijn om 'mobile' in te zetten voor strategische communicatie.
  • 84% vindt dat de nieuwe, online communicatiemogelijkheden hun baan verrijken. Tegelijkertijd zegt zo'n driekwart te merken dat de dagelijkse werkdruk toeneemt.
  • Als we kijken naar de voorspellende gave van professionals, dan wordt het belang van social media structureel door communicatieprofessionals overschat (-22,3%) en die van traditionele media structureel onderschat (+8,9%).
  • Het einde van het persbericht (gericht aan print media) is in zicht. Professionals voorspellen een terugval van 76,3% nu naar 41,8% in 2017.
  • Uit de monitor blijkt dat e-mail onder Nederlandse professionals het voorkeursmedium is om te netwerken (36,1%), gevolgd door face-to-face (27,3) en social media (26,6%).
  • De omarming van social media door bedrijven wordt door communicatieprofessionals vooral gezien in de hoek van webcare. 'Interactie met klanten' wordt hierbij het meest genoemd (86,6%), gevolgd door 'klantervaringen delen' (72,5%) en 'feedback' (64,0%).
  • Tenslotte, 8% van de Europese communicatie of PR professionals melden een basissalaris van meer dan € 150.000,- per jaar. Aan de andere kant, bijna een kwart van de respondenten geeft aan minder te verdienen dan € 30.000,- per jaar.


  • Over het onderzoek
    De European Communication Monitor 2014 is dit jaar voor de 8e keer uitgevoerd en begeleid door 11 professoren van erkende Europese universiteiten, waaronder Piet Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam. Zij werken samen met mensen van de European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), de European Association of Communication Directors (EACD) en het Communication Director magazine. Het onderzoek wordt ondersteund door PR bureau Ketchum.

    Check voor meer informatie ook onderstaande (maar oh zo verschrikkelijke!) video:

    https://www.youtube.com/watch?v=3FYaZhb9ez8

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief