Extra uitzending over de aanslagen in Parijs: Roland Koopman vertelt

Blog
Opinie
Rosanne Van Setten
20-11-2015
Het is inmiddels een week geleden dat Parijs werd opgeschrikt door een reeks verschrikkelijke aanslagen. De wereld stond even stil. Verbijsterd en vol afschuw keek men naar het nieuws, waar de eerste beelden van het drama voorbijkwamen. Dorieke schreef dinsdag al een blog genaamd 'De must sees na de ramp in Parijs', over hoe beïnvloedbaar wij Nederlanders zijn op zulke kwetsbare momenten. Zij vroeg zich af hoe iedereen zou reageren en wat de media erover zou schrijven. Want hoe gaat dat eigenlijk, als zo'n tragisch bericht binnenkomt op de redactie en het is jouw taak als nieuwslezer om dit aan het publiek te vertellen?Roland Koopman werkt al 25 jaar bij RTL Nieuws en kan dus met recht expert op het gebied van verslaggeving worden genoemd. Sinds 2001 is hij te zien als nieuwslezer bij RTL Z, en ook presenteerde hij het programma toen het afgelopen vrijdagavond verslag deed van de aanslagen in Parijs. Roland geeft ons een kijkje achter de schermen, zodat we inzicht krijgen in hoe het eraan toegaat.

Als er een ramp gebeurt zoals de aanslagen in Parijs, wat zijn dan de grote verschillen met een 'normale' uitzending?
Roland: "Er ligt dan geen draaiboek van wat je gaat doen. Je gaat de studio in terwijl de redacteuren en verslaggevers nog bezig zijn het verhaal helder te krijgen. Je weet dus van tevoren niet waar het heen gaat. Er zijn geen voorgesproken dialogen, geen uitgewerkte, gebalanceerde teksten."

Dat klinkt als een lastige taak. Hoe ga je daar als presentator mee om?
Roland: "Het is een uitdaging om zo snel mogelijk het verhaal te brengen en de kijker een helder inzicht te verschaffen in wat er gebeurt en wat daarvan de consequenties kunnen zijn. Bij gebeurtenissen op deze schaal is de informatievoorziening warrig en uitermate onbetrouwbaar. Bijvoorbeeld als het gaat om aantallen slachtoffers: je kunt je voorstellen dat politie en hulpverleners ter plaatse al niet een helder beeld hebben van wat er speelt en hoeveel slachtoffers er zijn. Daarnaast hebben ze wel wat andere prioriteiten dan het informeren van de pers. Dat betekent dat alle cijfers die genoemd worden op zijn best indicatief zijn. Alle informatie die je krijgt kan later foutief blijken. De grote uitdaging is om de juiste keuzes te maken en een helder onderscheid te geven tussen wat je zeker weet en wat onbevestigd is."

Hoe wordt dan de belangrijkste informatie gefilterd uit de stroom van berichten die binnenkomt op de redactie?
Roland: "Je gaat af op betrouwbare en bekende bronnen. Eigen mensen in het veld gelden voor ons als autoriteit. Daarnaast spelen persagentschappen, ooggetuigen en autoriteiten hier een belangrijke rol. Ook social media zijn van belang, maar altijd met de vermelding van de bron om de relatieve geloofwaardigheid van de informatie aan te geven. Verder: gezond verstand. Als een persbureau een uur na meerdere aanslagen weet te melden dat er 40 slachtoffers zijn, weet je dat dit niet kan kloppen. Wanneer de Parijse autoriteiten een half uur later aangeven dat het officiële dodental 39 is, dan weet je ook dat dit niet kan kloppen."

Tot slot: wat zijn de belangrijkste keywords voor berichtgeving van een dergelijke ramp?
Roland: "Feitelijkheid, urgentie, concentratie, ernst en vakmanschap."

Wij als kijkers hebben niet in de gaten wat er allemaal achter de schermen gebeurt op het moment dat er breaking news is. Het is dan van cruciaal belang om snel te schakelen en de juiste informatie en bronnen te selecteren voor je verhaal. En een goede nieuwslezer zijn helpt natuurlijk ook ;). Roland, ontzettend bedankt voor je tijd!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief