Facebook blijft oppermachtig

Blog
Digitaal
Madawa Rajapaksha
28-07-2016
Vandaag zijn de kwartaalcijfers van Facebook gepubliceerd en die blijven maar groeien. Met een winst die verdrievoudigd is ten opzichte van vorig jaar, laten ze alle critici achter zich. Facebook ziet hun omzet stijgen naar 6,4 miljard dollar. Facebook blijft oppermachtig in de wereld van Social Media. Maar hoe komt het dat Facebook zulke winsten boekt?

Facebook was nooit owned en zal het ook nooit zijn
Social Media kanalen hadden de schijn owned kanalen te zijn. Zeker wanneer je een grote fanbase hebt. Zo wordt er ook nog steeds door veel marketeers over gedacht. Mijn doel is om 'noem eens een cijfer' aan volgers te hebben voor het einde van het jaar. Met deze instelling hebben veel bedrijven ook een grote fanbase in het verleden opgebouwd. Dat klinkt op zich ook logisch, hoe groter je fanbase, des te meer mensen zien je post.

Tot het jaar 2012 was dat ook zeker waar, zoals je in bovenstaande grafiek kan zien. Laat dat nou ook precies het jaar zijn dat Facebook naar de beurs ging. Als je naar de beurs gaat, moet je ook geld verdienen en dat deed Facebook door middel van advertenties, dacht men. Wat ze daadwerkelijk hebben gedaan is het algoritme drastisch veranderen. Dit is de formule die bij Facebook bepaalt wat jij te zien krijgt als gebruiker. In het begin kreeg je alles te zien van je vrienden. Hetzelfde gold voor een pagina die je geliket had. Je gehele fanbase kreeg alle geplaatste posts te zien in hun timeline.

Je ziet dan ook dat per 2013 in één klap het organische bereik naar minder dan 20% is gezakt. Waar voorheen 100% van je fans je post zagen, heb je nu nog maar zichtbaarheid bij 20%. Ze hebben dit op dit moment zelfs terug geschroefd naar minder dan 1%. Dus ook al heb je een grote fanbase opgebouwd, je hebt er eigenlijk geen enkele toegang toe. Zelfs niet als jeDat blijkt dan ook maar weer uit de omzetcijfers van Facebook. Het is ook niet vreemd, want letterlijk alle doelgroepen zitten op Facebook. In ieder geval wel in Nederland, als we het Ruigrok/Netpanel onderzoek moeten geloven. Wil je een post promoten, kies je doelgroep en voor een paar euro heb je doel bereikt. Met deze mindset harkt Facebook miljarden binnen en blijven ze oppermachtig.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief