Facebook verslaat Gmail in Mexico

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
10-05-2011

Afgelopen april heb ik heerlijk drie weken in Mexico gezeten. Drie weken terug naar de plek waar ik vijf jaar geleden een jaar heb gewoond. In een zin: veel zon (38 graden), heerlijk eten, spaans spreken, veel strand en heel leuk om (gast) familie en vrienden weer te zien. Aan de ene kant is het land nog een grote chaos en aan de andere kant hebben ze me overdonderd met hun social media activiteiten. Hierbij een kijkje in de keuken van social media Mexico.


E-mail versus Facebook

Zelf heb ik 3 e-mail adressen. Een zakelijk en twee privé (onzin en belangrijk). Herkenbaar? In Mexico gaat dat al wat anders. De jongeren tussen de 12 en 30 jaar is privé alleen nog maar via Facebook te bereiken. Ze vinden het handig en vermakelijk om 24 uur per dag up to date te zijn van de dingen die hun vrienden uithalen en daarnaast ook hun e-mail via hetzelfde kanaal binnen te halen. Het aantal vrienden dat ze op Facebook hebben ligt dan ook veel hoger dan wij hier in Nederland. Zo hebben ze een heel groot adresboek die ze via Facebook kunnen gebruiken. Daarnaast heeft Facebook chat het gewonnen van msn messenger. Tijdens college, in de bus of op het strand is iedereen heel de dag aan het chatten met elkaar.

Het aanmaken van een event via Facebook is ook een uitkomst voor de Mexicanen. Iedereen plaatst dagelijks wel een fiesta waar iedereen op kan reageren. Zo spreken ze daar af wie wat meeneemt en wie er wie ophaalt met de auto. Handigere partyplanner bestaat er op deze manier niet.

Smsen versus Twitter
Waarom betalen als het ook gratis kan? In Nederland is Whats app een steeds meer gebruikte applicatie om gratis met elkaar te smsen. In Mexico kennen ze deze app niet. Dit kan komen doordat de iPhone maar heel weinig wordt gebruikt. De Blackberry is de smartphone die iedereen heeft. Maar naast het ping-en is Twitter het kanaal waarmee de jongeren met elkaar communiceren. Ook is Twitter geïntegreerd in de dagelijkse bezigheden van de jongeren. Zo kunnen ze via Twitter een tafel reserveren in de plaatselijke discotheek of een taxi een bestelling doorgeven. Deze taxi wordt dan niet gevraagd om iemand op te halen maar om langs de supermarkt te rijden voor extra eten of drinken. Weer eens iets anders dan Albert bezorgservice.

Corona op Facebook
Corona, hét biermerk van Mexico, is natuurlijk ook actief op Facebook en Twitter. Vooral Facebook is het kanaal waar ze in gesprek gaan met de doelgroep. Een actie die ik zelf heb meegemaakt toen ik in Mexico was, is dat op de dop van elk flesje bier een unieke code staat. Met deze unieke code ga je naar de muziek site van Corona en daar kan je met deze code een nummer downloaden. Je kan daar ook aangeven welke muziek nog ontbreekt in de Corona muziek bibliotheek zodat ze die eraan toe kunnen voegen. Op deze website kan je ook luisteren naar Corona FM en kun je stemmen op de Corona VJ voor het televisie kanaal. En hoe gingen de Mexicanen hiermee om? De jongeren maken zeker gebruik van de gratis nummers die ze op hun biertje kunnen vinden. Hiermee maken ze een eigen playlist aan voor de feestjes in het weekend. Op Facebook hebben 60 mensen gereageerd op de actie en 365 mensen vonden het leuk genoeg om te liken.

Mexico versus Nederland
Natuurlijk is Mexico veel groter dan Nederland. Daarnaast ligt het tegen Amerika aan wat ook invloed heeft op het social media gebruik. Het opvallendste vond ik om het enthousiasme onder de jongeren te zien die gebruik maken van deze kanalen. Zelf staan ze er helemaal niet bij stil hoe ze Facebook willen gebruiken of wat Twitter nog meer voor je kan doen. Niet nadenken maar gewoon doen. En daar zit denk ik ook het verschil met Nederland. Wij denken nog veel na over hoe je social media wilt inzetten en wat de gevolgen kunnen zijn. En wat nou beter is? Er bestaat geen gouden route voor social media. Je moet zelf uitzoeken wat bij je past en wat er voor jou werkt.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief