Foursquare als online PR tool?

Blog
Opinie
Jody Koehler
27-01-2010
Ben jij al een beetje bekend met Foursquare? De 'social network game' waarbij je kunt inchecken op een locatie (restaurant, bedrijf of winkel) en punten of badges kunt verdienen? Volgens velen is dit het nieuwe Twitter. De hype van 2010 volgens Mashable. De moeite van het uitproberen waard dus. Sinds een paar maanden ben ik zelf actief en het moet gezegd worden: Foursquare is best interessant. De game licht een tipje van de sluier op rondom mobiel, location based content, tijd, context en social networking. En dat biedt mogelijkheden, ook qua online PR:Hoe werkt Foursquare?
In de basis draait het spel om het verzamelen van punten door op verschillende locaties in te checken. Vervolgens verdien je hier badges mee. De persoon die de meeste punten op een bepaalde locatie heeft verzameld, wordt mayor (burgemeester) van die locatie. Doordat Foursquare gekoppeld is aan  Twitter en Facebook deel je informatie over jouw locatie. En nu hoor ik de critici denken: 'Wat kan mij het schelen dat jij 'mayor' bent van de lokale slager?'. En natuurlijk, ik snap deze vraag. Toch denk ik zelf liever aan een andere vraag: 'Wat kunnen we er als professionals mee?' Hier een voorzet:

- Exclusiviteit: Stel je krijgt alleen als 'Mayor' een rondleiding door de wijnkelder, een exclusieve tour door het museum of een gratis spijkerbroek bij America Today. Wie deelt dat nou niet met zijn vrienden?

- Samenwerking: Stel je werkt met 4 verschillende winkels in de buurt samen en je stippelt een leuke winkelroute uit. De beloning na het inchecken op elke locatie is een goed gevulde goody bag. Te gek!

- Ontdekken: Als je voor de eerste keer inchecked bij café De Witte Aap dan is het eerste biertje gratis. Wat gastvrij!

- Delen: Check in bij de lokale Wereldwinkel en lever je oude kleding hier in. Voor de moeite krijg je een kleine attentie. Thanks!

- Winnen: Check in bij Het Glazen Huis en als je jouw telefoonscherm aan Giel laat zien, dan maak je kans op het winnen van een nachtje in het huis. Cool!

- Loyaliteit: Ben je in één week al 4 keer bij dezelfde Bagels & Beans geweest, dan krijg je de eerstvolgende Bagel van het huis. Sympathiek zeg.

- Tippen: Laat een tip achter over jouw favoriete dierentuindier of het mooiste museumstuk. Voor de moeite krijg je kortingskaartjes. Tip - Top!

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van het gebruik van Foursquare. Welke ideeën heb jij? Welke mogelijkheden zie jij nog?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief