Heeft Twitter een probleem of is het mijn gebruik?

Blog
Opinie
Jos Govaart
26-11-2015
Toen ik deze maand inlogde op m'n Twitter analytics dashboard zag ik: de laagste activiteit van mij sinds jaren. Ik hoor het steeds vaker om me heen. Mensen die stoppen, minderen of zelfs opnieuw beginnen. Iedereen die lang op Twitter actief is zal merken dat er een verschil is. Twitter heeft een firehoseprobleem. De stortvloed aan content op het netwerk is enorm. Impact maken wordt steeds moeilijker. Twitter is nog steeds het medium van hét moment, maar ergens verliest het terrein. In ieder geval voor mij persoonlijk.

Advertisingopties
Bij heel veel sociale netwerken vind ik advertising het probleem. Dat heb ik als gebruiker van Twitter helemaal niet. Natuurlijk komt er wel eens een promoted tweet voorbij. Maar dat is niet in een dusdanig hoge frequentie dat ik me daar erg aan stoor. Maar natuurlijk is ook Twitter op zoek naar manieren om relevant te zijn voor adverteerders. Die opties zijn minder geavanceerd dan bij Facebook. Iets is veel sneller "engagement" op Twitter dan dat het op Facebook is.  Het leidt alleen geen twijfel dat ook Twitter op zoek is naar het optimaliseren van targeting- en advertisingopties. Het lijkt me een heel lastige balans. Ook al omdat Twitteraars allergischer voor advertising lijken te zijn dan dat Facebookleden dat zijn.

Tweetcount weg
Wat de laatste weken opvalt is de aanpassing aan de API's van Twitter. Social Media buttons waar aantallen "shares" tussenstaan zijn nu wat Twitter betreft erg leeg. Dat ziet er op z'n best vreemd uit. Ik ben benieuwd naar de reasons why. Wil Twitter dat we meer tijd doorbrengen in het Analytics Dahsboard zodat we veel meer bezig zijn met de effectiviteit van onze tweets? Eenmaal in het analytics dashboard, zit je natuurlijk ook veel sneller in de advertisingmodule. Facebook profiteert natuurlijk massaal van de tientjes-per-post-klanten. Gaat Twitter ook die kant op? Met een intelligenter algoritme?

Twitter het netwerk van zelf doen

Het mooie aan Twitter vond ik altijd dat je zelf volledige controle hebt over de ervaring die je wil hebben. Als je, net zoals ik, 7 jaar op Twitter zit, dan wordt dat lastig. In de eerste jaren hield ik braaf lijsten bij van mensen die ik in het echt ontmoet had, mensen die in de PR zaten, mensen die ik echt interessant vond, etc. Dat heb ik onwijs laten versloffen waardoor ik zelf nu geen idee heb wie die ruim 4700 mensen die ik volg allemaal zijn. Daardoor krijg ik ook een suboptimale, veel te openbare ervaring waarvan ik me afvraag of ik dat nog wil. Collega Jody had eenzelfde ervaring en heeft de boel gereset. Niet om te zien wie er dan nog reageert, maar om de ervaring gewoon weer from scratch op te bouwen. Want het ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan alleen Twitter hoe onze ervaring geworden is, maar ook zeker aan onszelf. Ik ga zelf de resetknop níet induwen maar ik begrijp een dergelijke keuze wel. Ik ga het leven van de Twitterlists maar weer eens oppakken. Ik ben benieuwd of de ervaring weer beter wordt, of dat ik accepteer dat tijden veranderen. We'll see.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief