Het hitte-effect op social media content

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
01-07-2015
Eén van de sterke punten van ons Coopr blog, is dat er al jaren vier blogs per week op gepubliceerd worden. Hier stoppen we allemaal met veel plezier, veel tijd in. Bloggen is 'part of the job' en een keertje overslaan is 'not done'. Maar soms zijn er van die momenten waarop het super druk is... En het tegelijkertijd de warmste dag van het jaar is. Je zou precies dan maar aan de beurt zijn om te bloggen... Je snapt het al, precies dit is vandaag bij mij aan de hand. Helaas heeft Coopr geen #hitteplan, dus skippen zit er niet in. Dan maar mijn eigen hitteplan trekken en kijken wat de 5 opvallendste effecten van de hitte zijn op social media content...

1. Lijstjes!!
Dat dit een lijstje wordt, is geen toeval. Wat namelijk opvalt is dat de media vandaag losgaan met 'lijstjes' over alles wat te maken heeft met de hitte. Deze komen volop langs via Twitter en vooral Facebook. Van vele lijstjes met tips over 'hoe om te gaan met de hitte' tot 'kleding naar kantoor als het bloedheet is: 10 geboden'. En van '5 slaaptips als het warm is' tot 'hitteproof make-up'. Lijstjes zijn en blijven populair, blijkt vandaag weer overduidelijk. En ik moet bekennen, ik heb er best wat open geklikt... Zo weet ik nu dat een witte blouse naar kantoor altijd kan - maar wel met het juiste ondergoed - en teenslippers naar kantoor aandoen absoluut niet... :-)

2. #hottestdayoftheyear
Niet alleen in Nederland, maar ook in de UK was het vandaag rond de 35 graden. Vanaf 28 graden begint de gemiddeld Brit over het weer te klagen, dus het is geen verrassing dat #hottestdayoftheyear vandaag trending was op Twitter. En daar werd volop op ingehaakt! Offline: van billboards met zonnebrandcrème tot gratis ijsjes in het openbaar vervoer. Maar ook in online content. Vooral veel sfeervolle beelden van koude drankjes, cocktails en zonnige plekjes. Maar ook simpele Tweets, zoals deze van Tesco, creëerden aardig wat engagement.

Customer announcement: Please do not nap in the freezers. #hottestdayoftheyear

- Tesco (@Tesco) 1 juli 2015

3. Te heet om in te haken?

In Nederland vallen de inhakers op de hitte flink tegen. Hoewel #hitte, #hitteplan en vooral #hittegolf volop gebruikt worden, zijn er maar weinig merken zichtbaar met echt goede content rondom de warmte. Of ik heb ze gemist....? Het lijkt erop dat de social marketeers en designers, net als Heineken's team richting het terras zijn gegaan... ;-)(sorry geen tijd voor tekst, wij zijn ook richting het terras) pic.twitter.com/Rnce2zuh7q

- Heineken NL (@Heineken_NL) 1 juli 2015

4. Dieren doen het ook vandaag goed!

Op social media scoor je goed met kleine kinderen en dieren. Dat is een gegeven. Het is dan ook geen verrassing dat de dieren ons vandaag weer om de oren vliegen. Van hondjes in koelkasten of tussen de ijsblokjes tot schattige babyolifantjes die verkoeling zoeken. Als merken deze tactiek toepassen is de link niet altijd helemaal logisch, maar opvallen doen ze wel.

It's the #hottestdayoftheyear. Stay moisturised. pic.twitter.com/DaZxS2CB4t - L'Oréal Men Expert (@lorealmenexpert) 1 juli 2015

5. Gezeur of grappen...
Uiteraard hebben heel veel mensen het warm. Te warm... Op social media is het geklaag over de hitte niet van de lucht. Maar gelukkig staat daar ook flink wat humor tegenover. Aangezien het einde van de hitte nog lang niet in zicht is, is het morgen tijd voor Sunny weather bingo. Om deze kon ik wel lachen! Collega's opgepast.... Wie speelt er mee?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief