Hoe bepaal je een PR strategie in een collaboratieve markt?

Blog
Opinie
Marlous Westra
06-10-2015
Christopher Penn van Shift Communications werkte de de laatste weken aan een serie over hoe je de beste PR strategie bepaalt voor een klant of bedrijf. Inmiddels heb ik vier delen van zijn serie besproken en is dit alweer de een na laatste. Waar het in mijn vorige blog ging over hoe je de beste PR strategie bepaalt voor een speler in een innovatieve markt, gaat dit deel van de serie over de beste PR strategie als je je bevindt in een collaboratieve markt. Rode draad door de serie: houd bij het bepalen van je PR strategie altijd rekening met het tempo en de positie in de markt van jouw klant of bedrijf. Met andere woorden: houd enerzijds rekening met hoe snel dingen veranderen in de sector en bedenk je anderzijds hoe makkelijk of moeilijk het voor jouw klant of bedrijf is om in de sector gehoord te worden. Zijn er veel of weinig spelers en hoe aanwezig zijn zij?

Collaborawát? Wat ís een collaboratieve PR omgeving?
Een collaboratieve omgeving wordt gekenmerkt door een snel tempo waarin zaken veranderen en de mogelijkheid om een goed gehoord te worden. Daar zit echter een addertje onder het gras.. Het is in een collaboratieve markt alleen mogelijk om goed gehoord te worden, door je netwerk aan te spreken en door samenwerkingen aan te gaan. In deze omgeving waar geen enkel merk echt domineert en die snel verandert, kan je samen tot grote hoogtes stijgen. Penn geeft als voorbeeld een organisatie als AirBnB of Uber. Allemaal verzamelingen van individuen en ondernemers. Geen van deze individuen zou op zichzelf in staat zijn om zo'n grote naam te bouwen. Maar samen vormen ze een iets groots. Deze merken zijn inmiddels zo dominant dat hun merknaam nu een business model definieert. Nieuwe bedrijven profileren zichzelf als de Uber of AirBnB van een bepaalde sector.

Penn legt uit: in de begindagen van podcasting, richtte een consortium van podcasters het merk Podshow op om op deze manier op te vallen en een grotere stem te krijgen. Deze inspanning zorgde ervoor dat podcasting een grote boost kreeg. Penn geeft een ander voorbeeld. In digitale muziek, waar er veel kleine bedrijfjes actief waren, slaagde alleen Apple erin om samen te werken met record companies. Dit dankzij het goede netwerk van Steve Jobs. Zijn inspanningen zorgden er - in een tijd van illegaal downloaden door consumenten - voor dat legale muziekaanbieders floreerden. Samenwerken is niks nieuws in ons digitale tijdperk. Er zijn tal van verenigingen in elke sector. En zij dienen een soortgelijk doel. Samen ben je sterker en heb je meer slagkracht dan alleen.

Hoe kies je een PR strategie voor een speler in een collaboratieve markt en welke strategieën passen daarbij?
In een collaboratieve omgeving bepaalt het netwerk of je wint of verliest. Wil je een marktleider worden in een collaboratieve omgeving, dan heb je een groot netwerk en sterke relaties nodig. Dat is de basis. Samenwerken is volgens Penn ideaal voor een industrie die niet veel nieuws te bieden heeft. Door het creëren van een vereniging of consortium, kan er samen een groter budget worden verzameld waarmee het mogelijk is om bijvoorbeeld een sectorbreed onderzoek uit te voeren of een ander belangrijk groot initiatief dat alleen niet haalbaar was geweest. Natuurlijk neemt de partij met het sterkste netwerk de lead, maar dit komt vervolgens de gehele sector ten goede. Samenwerken is volgens Penn ook ideaal voor een omgeving die te maken heeft met grote uitdagingen die buiten het bereik liggen van één enkele speler. Dit kan natuurlijk ook gebeuren in een bestaande industrie. Een Uber die de taxi-industrie overhoop gooit, is hiervan het schoolvoorbeeld.

Wat zijn de valkuilen?
De grootste fout die je volgens Penn met PR in een collaboratieve omgeving kan maken, is het niet zijn van de échte leider. Heb je als merk dat de coalitie opzet, níet het sterkste netwerk en de beste contacten, dan moet je je leiderschap zeer waarschijnlijk afgeven aan een andere partij die dat wel heeft. Die andere partij zal de vruchten van jouw inspanningen plukken. Natuurlijk heb je dan wel de voordelen van de samenwerking maar niet méér dan andere leden. De naam van die sterkste partij zal vooral geassocieerd worden met de industrie en jij verdwijnt helaas naar de achtergrond. Is dat de inspanningen waard?

De tweede fout die je volgens Penn kan maken in een collaboratieve omgeving is dat je het niet kan onderscheiden van een chaotische omgeving. Ondanks dat de omgeving snel verandert, is een collaboratieve omgeving nog niet zó onstabiel als een choatische omgeving. Elke poging om een consortium op te zetten in een choatische omgeving is volgens Penn simpelweg verspilling van energie en tijd. Om deze fout te vermijden, moet je je als bedrijf afvragen of je invloed hebt of veranderingen in jouw sector. Heb je dat niet, dan bevindt je je in een chaotische omgeving. Kan je met andere spelers het tij keren, dan zit je in een collaboratieve omgeving.

Penn geeft een voorbeeld. Zonder toestemming van de muziekindustrie veroverden smartphones de wereld. In de VS waren bedrijven zoals Spotify, Pandora en iHeartRadio in staat om zich aan te passen aan deze chaotische omgeving waarin ze eerder weinig te zeggen hadden. Traditionele bedrijven in de muziekindustrie verzuimden om de verandering te omarmen en zijn inmiddels ingehaald door de streamingpartijen.

Inzicht
In tegenstelling tot het vorige blog van Penn over PR in een innovatieve markt, vind ik deze wat lastiger te plaatsen. Vooral omdat ik dit niet direct kan toepassen. Toch geeft het wel weer een bepaald inzicht. Om een strategie zoals dit te laten slagen, is het vooral nodig dat je als merk niet te eigenwijs bent maar vooral realistisch kan kijken naar je eigen bereik en connecties. Als je ergens wel weet dat je samen sterker staat dan alleen, dan kan dat maar zo jouw kans op overleven zijn. In de tussentijd betekent het keihard werken aan je netwerk en relaties. Je weet nooit waar dat in de toekomst goed voor kan zijn.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief