Hoe bepaal je een PR strategie in een innovatieve markt?

Blog
Opinie
Marlous Westra
22-09-2015
Christopher Penn van Shift Communications werkte de de laatste weken aan een serie over hoe je de beste PR strategie bepaalt voor een klant of bedrijf. En hij biedt nuttige inzichten. Waar ik in mijn vorige blog inging op zijn advies over hoe je de beste PR strategie bepaalt voor een speler in een chaotische markt, ga ik hieronder in op zijn advies hoe je het beste een PR strategie inricht voor een speler in een innovatieve markt. Rode draad door de serie: houd bij het bepalen van je PR strategie altijd rekening met het tempo en de positie in de markt van jouw klant of bedrijf. Met andere woorden: houd enerzijds rekening met hoe snel dingen veranderen in de sector en bedenk je anderzijds hoe makkelijk of moeilijk het voor jouw klant of bedrijf is om in de sector gehoord te worden. Zijn er veel of weinig spelers en hoe aanwezig zijn zij?

Wat is een innovatieve PR omgeving?
Een innovatieve omgeving wordt gekenmerkt door een traag tempo waarin zaken veranderen en de mogelijkheid om goed gehoord te worden. Deze omgeving is zo omdat je je op onontgonnen gebied bevindt. Er is geen concurrentie en er gebeurt gewoon nog niet zoveel. Niemand heeft het over jouw product, dienst of over de ideeën die je hebt. Als je de term 'Blue Ocean Strategy' kent, dan definieert deze erg goed de innovatieve PR omgeving, geeft Penn aan. Dit is de omgeving waarin de eerste pc's werden gelanceerd bijvoorbeeld. Niemand wist toen nog wat een computer was. Of de omgeving waarin de hybride auto's op de markt kwamen. Of de omgeving waarin drones bekend werden bij het publiek. Niemand weet wat ze moeten verwachten van deze opkomende industrieën. Daarom kan je als bedrijf PR matig een voorsprong creëren door als een van de eersten jouw innovatieve verhaal te vertellen.

Voor- en nadeel
Een 'lege vijver' is  ook meteen het voordeel van een innovatieve PR omgeving: het verkrijgen van 'share of voice' is dan namelijk relatief eenvoudig. Aangezien niemand over jouw core business praat, is er weinig tot geen concurrentie. Het grote nadeel is tegelijkertijd óók dat er niemand over jouw business praat. Dat maakt het extreem lastig om de aandacht te vangen van invloedrijke media. Omdat je nog geen 'hot topic' bent, moet je een extra goed verhaal hebben om aandacht te krijgen van een journalist of influencer.

Hoe kies je een PR strategie voor een speler in een innovatieve markt?
Volgens Penn wordt succes in een innovatieve omgeving bepaalt door toewijding en drive. Je moet vasthouden aan je boodschap en weerstand bieden tegen de lastige omstandigheden. Het kan enorm demotiverend zijn en ontmoedigen om door te gaan als niemand aandacht schenkt aan jouw verhaal.

Welke strategieën passen bij bij een innovatieve omgeving?
Aangezien je in theorie meer dan genoeg tijd hebt (je hoeft geen rekening te houden met wat de concurrent wellicht gaat doen) en omdat je grootste uitdaging het krijgen van aandacht is, doet een speler in een innovatieve PR omgeving er goed aan om te investeren in het ontwikkelen van een sterke messaging, in het opbouwen van veel mooie content, het identificeren van de juiste influencers en het doen van intensieve media outreach. En heb je succes, dan wil je als eerste speler in het veld je voorsprong behouden en kan je deze materialen gebruiken om het gesprek blijven domineren. Resoneert jouw verhaal niet, dan heb je eveneens baat bij voldoende materiaal om continu te blijven werken aan het afbreken van de weerstand. Hier past de quote van Biz Stone, mede-oprichter van Twitter perfect bij:"Timing, perseverance, and ten years of trying will eventually make you look like an overnight success".Penn geeft ook het voorbeeld van de tablet-markt die met Apple's Newton tablet al ontstond in 1993 maar pas 17 jaar later met de iPad een commercieel succes werd.

Wat zijn de valkuilen?
De grootste fout die je volgens Penn met PR in een innovatieve omgeving kan maken, is dénken dat je innovatief bent, terwijl je je in werkelijkheid bevindt in een traditionele competitieve of chaotische omgeving. Al denk ik dat dit voor elk weldenkend mens onmogelijk is, maar okee. Stel nou dat je een innovatieve PR strategie toepast in een traditionele omgeving, in de veronderstelling dat je écht anders bent dan rest terwijl dat eigenlijk níet zo is, dan zal je er nooit in slagen om jouw 'share of voice' te vergroten. En stel nou dat je een innovatieve PR strategie toepast in een chaotische omgeving, dan zal tegen de tijd dat je klaar bent met je messaging en content, de hele omgeving en randvoorwaarden zijn veranderd. De tweede grote fout die je kan maken in een innovatieve PR omgeving, is niet de capaciteit of drive hebben om op lange termijn je messaging in stand te houden. Het is erg gemakkelijk om bij ontbreken van succes de handdoek in de ring te gooien. Of om te stoppen vanwege geldgebrek, zeker als je een startup bent. Zorg er als speler in een innovatieve markt voor dat je klaar bent voor een marathon, aldus Penn.

Inzicht
Heb je startups als klant, dan moet je vaak beschikken over een lange adem, blijkt uit dit stuk van Penn. Ik herken daar wel wat in. Al heb ik ook wel eens de voorpagina gehaald met de introductie van een startup. Maar voor een blijvend aandeel in het gesprek, heeft Penn met het voorbereiden van een hele plank met content wel een goed punt. Anders blijft het een one-off. En ook de valkuilen zijn voor mij herkenbaar. Ben je een échte innovatieve speler of doe je 'slechts' iets innovatiefs in een traditionele omgeving waarin zich meerdere soortgelijke spelers bevinden? Dat vraagt om een totaal andere strategie in PR. Kan jij je vinden in het advies van Penn?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief