Inhaken op nieuws, gaat snelheid boven kwaliteit?

Blog
PR
Marlous Westra
11-11-2014
Snelheid is alles als het gaat om het willen inhaken op nieuws. Wie het snelste is, regeert. Geen tijd te verspillen aan uitvoerige overdenkingen, tig meningen of andere stroperige procedures. Doorpakken, dat is het devies. Slim, goed en het momentum claimen. Natuurlijk wil iedereen die ene vette opvallende inhaker te pakken hebben. Het moet echter wel in het DNA van een organisatie zitten om nieuws om te kunnen turnen naar een opvallende inhaker die aanslaat. Lef hebben om alle processen te laten varen en dan moet je gewoon gaan! Ten koste van de kwaliteit?

Snel, sneller, snelst
Dankzij social media zijn er vrijwel direct na opvallend nieuws inhakers all over the place. Tot op het bizarre af. Alsof alles al klaarstond. Alsof bedrijven op het nieuws vooruit lopen. Alsof ze een inschatting maken van de toekomst. Natuurlijk is dat met bepaalde nieuwsitems zoals een kroning of WK-toernooi te doen, maar wie wist dat Van Persie de 'flying Dutchman' van 2014 zou worden? Niemand had dat kunnen voorzien en toch popten de visuals met vliegende Van Persies al snel op.

Wie doet mee?
Wie newsjacking tot in de puntjes wil beheersen moet sneller zijn dan snel, maar ook de juiste kunde in huis hebben. Het vraagt een bepaalde scherpte en creativiteit die schaars is. Dat heb je in huis of niet en is niet af te dwingen. En héb je dat ene schaap met de vijf poten gevonden die creatief en snel is, dan moet de organisatie er ook nog klaar voor zijn. Niet elk bedrijf dat wil inhaken op nieuws, kán dat. Struikelblokken zijn bijvoorbeeld een stroperige overlegcultuur en het gebrek aan mandaat bij de mensen die gaan over social.

Reactvertising
De ontwikkelingen gaan echter door. Het nieuws gaat steeds sneller. Een Canadees reclamebureau vergroot de bizarre wereld van inhakers en real time marketing uit op een wel hele hilarische manier. Als je dit bureau in de arm neemt, ben je gegarandeerd onderdeel van de conversatie. Zo ver als zij gaan, gaat niemand. Binnen seconden kunnen zij ervoor zorgen dat jij als bedrijf de conversatie leidt op social. Kwaliteit doet er niet meer toe, timing is key ;).

https://www.youtube.com/watch?v=FHp5_Gcpb9Q

Reactvertising op mobiel
https://www.youtube.com/watch?v=vKgmJyTQ1FM

Korreltje zout
Natuurlijk moet je dit met een korrel zout nemen en wordt de huidige trend op de hak genomen. Een goede inhaker is snel, maar moet ook absoluut goed zijn. Anders kan je het maar beter laten. Toch is deze uitvergroting interessant. Hoe zien jullie de toekomst?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief