Intermarché gaat voedselverspiling tegen

Blog
Opinie
Marlous Westra
02-09-2014
2014 is uitgeroepen tot het jaar van de verspilling. Of beter gezegd tégen de voedselverspilling in Europa. Alleen in Nederland al gooien we ongeveer één derde van ons eten weg. En niet omdat het rot is. Verspild voedsel hád nog prima gegeten kunnen worden. Hoe dat kan? Onder andere omdat houdbaarheidsdata te krap worden genomen. Of omdat we als consument meer kopen dan we op kunnen. Of omdat groente en fruit niet aan cosmetische eisen voldoet. Dan belandt het zelfs niet eens in de supermarkt.

Op drie punten verspild
Wereldwijd staan we voor de uitdaging om meer mensen van voedsel te voorzien. Toch gooien we op drie niveaus eten weg. Bij productie komt veel voedsel niet door de kwaliteitscheck, de verkopende partij blijft met overschotten zitten en de consument gooit weg wat over de houdbaarheidsdatum is. Zouden we hier anders mee omgaan, dan zouden er meer mensen gevoed kunnen worden. Bovendien houden mensen meer geld over. Nederlandse consumenten gooien zo'n 150 euro per persoon per jaar weg. En dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen voor de gehele economie en het milieu.

Net zo goed
Maar dit vraagt om een andere mentaliteit bij de consument. Een kromme komkommer smaakt niet anders dan een rechte. Een wortel met twee benen ook niet. En ook een aardappel met een butsje smaakt niet raar. Het hoeft allemaal niet zo perfect. En minder perfect betekent minder duur. Hoe mooi zou het zijn als supermarkten juist deze afgekeurde en ander weggegooide groenten en fruit zouden promoten zodat méér mensen gezonder kunnen eten? Met alle andere positieve gevolgen van dien? De Franse supermarktketen Intermarché heeft de verspilling van imperfect fruit en groenten met beide handen aangegrepen voor hun campagne die in het teken staat van het jaar tegen de voedselverspilling. Met als doel de mindset bij de consument te veranderen.

Met een knipoog
Het heeft wat weg van een parodie. Maar deze campagne slaat de spijker op z'n kop. De uitingen zijn super creatief. Het beeld is prachtig en de namen die de ongelukkige aardappels en aubergines hebben gekregen, zorgen zéker voor een glimlach op het gezicht. Bovendien, voor koopjes is niemand ongevoelig. En dus komt het stukje bewustwording en de onderliggende serieuze boodschap vanzelf. Het is natuurlijk een te klein initiatief om meteen het hele wereldvoedselprobleem op te kunnen lossen, maar het zet wel aan tot denken én actie. Het is dat ik het niet binnen handbereik heb. Puur gemakzucht. Maar als mijn supermarkt om de hoek dit aan zou bieden, zou ik er absoluut voor gaan.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief