JA, WIJ ZIJN ZWANGER!

Blog
Opinie
Monique van den Berg
19-01-2016
Iedereen heeft ze wel eens in zijn of haar Facebook of Instagram timeline gehad: de mooie bolle buikjes met het heugelijke bericht 'JA, WIJ ZIJN ZWANGER', het humoristische 'Coming soon...' of gewoon gezellig 'Sem krijgt een zusje'! Steevast beloond met tientallen, soms wel over de 100 likes. En de man achter Facebook kan natuurlijk niet achterblijven in deze traditie.

Het is een bijzonder fenomeen: sinds de opkomst van social media zijn we steeds meer gewend onze privé momenten met elkaar te delen, en zwangerschappen worden daarin niet vergeten. Maar waar de gemiddelde vriend of vriendin in onze timeline kan rekenen op positieve reacties, emoijs en gejoel, zo is dat toch anders bij the rich and famous. Over de bekendmaking van een zwangere celebrity wordt minutieus nagedacht: er wordt bij een eerste bolling van de buik stellig ontkend, om vervolgens na het bekende 1e trimester het op de juiste wijze te onthullen: soms met een groots gebaar zoals 'drop the mic'-Beyoncé, soms wat intiemer.

ANNE
Zo ook Anne Hathaway. Deze Amerikaanse actrice heeft tot nu toe een bijna smetteloos bestaan geleid in het oog van de media: ze won een Oscar, trouwde haar longtime boyfriend en is de beleefdheid zelve in elk interview dat ze geeft. En ze kan om zichzelf lachen. Oké, haar Italiaanse ex-vriend bleek een boefje en bracht voor fraude enkele jaren in de gevangenis door, maar van die praktijken was zij tijdens het daten niet op de hoogte... Toen Anne 2 weekjes terug van het zonnetje lag te genieten op een Bounty strand, viel haar oog plots op een cameralens in de bosjes. De actrice, duidelijk zwanger van haar eerste kindje, besloot daar ter plekke om de 'papz' die scoop niet te gunnen, en het heugelijke nieuws op haar eigen, humorvolle wijze bekend te maken via haar Instagram account. (Beroemdheden, ze zijn ook echt net als wij!). Als reactie kreeg Anne bovenop honderdduizenden likes van haar volgers ook nog eens de waardering vanuit de media: 'Anne Hathaway wins the celebrity pregnancy reveal!' kopte Vogue, en zelfs gerenommeerde nieuwsmedia tikte een bericht. Als resultaat: overal zie je bij de berichtgeving over haar zwangerschap haar Instagram foto, vrijwel nergens die van de papz. Anne 1 - paparazzi 0.

ANOUK
Nederlandse rockchick Anouk had op 6 januari ook heugelijk nieuws: zij is zwanger van haar zesde spruit! Zij plaatste een eveneens grappig bericht op haar Facebook, maar kon helaas niet op alleen maar positieve berichten reageren. Al snel kwamen er tussen de vele uitingen ook enkele negatieve, soms ronduit kwade reacties op het feit dat ze een zesde kind verwacht ("overbevolking!"), dat dit kind van een 19 jaar jongere man is ("gatverdamme"), en dat ze nu zes kinderen heeft van vier verschillende, zwarte mannen ("Je weet nu al dat deze kerel ook geen jaar blijft."). En omdat die reacties weer andere uitlokten gaan de eerste paar reactieposts onder de Facebook foto over de negatieve bijsmaak van het bericht. Kon Anouk, net als Anne, vanuit de media rekenen op waardering en support? Ach, er worden oprechte pogingen gedaan om het volk met hun grote mond op zijn plaats te zetten, maar toch lees ik in de algemene nieuwsberichten ook wat ondertoontjes: "Het wordt druk bij Anouk thuis...wat zou jij van zo'n groot gezin vinden?" schrijft Telegraaf Vrouw zeer 'neutraal'. Mode website ELLE.nl meldt: "Die hadden we kunnen zien aankomen."  Enkele voorbeelden, maar behoorlijk typerend voor de tikje minachtige vibe die uit al de verslaggevingen rondom Anouk spreekt.

NEGATIEVE BEELDVORMING
Laten we wel wezen: natuurlijk zitten er verschillen in de situaties van beide dames. Anne is toonbeeld van het perfecte plaatje, Anouk schopt graag tegen heilige huisjes aan en vertelt ons meer dan eens dat onze mening haar geen fuck interesseert. De bekendmaking van een zesde voelt ook anders dan die van een eerste. Maar toch: geeft dat ons en media het recht om er (subtiel) in woord en beeld een oordeel over te vellen? En gaat die negatieve klank dan niet overheersen? In het geval van Anouk volgde namelijk een sneeuwbal effect: doordat er zo over de bekendmaking en de (volgens media voornamelijk negatieve) reacties wordt gesproken, worden er nog meer artikelen aan geweid: "Ergernis en bewondering om Anouks blijde boodschap." kopt AD, die een Opzij-hoofdredactrice, een woordvoerder van stichting Nieuw Gezin, en de hoofddemograaf van het CBS laten opdraven voor een artikel met wat meer 'nuance' en 'beeldvorming'. Terwijl ze wel als bijschrift "Zesde kind rockzangeres leidt tot discussie - wat is normaal?" plaatsen. Meer olie op het vuur?

Als reactie op dit bericht schrijft Vice: "Anouk is voor de zesde keer zwanger - is dit normaal?", waarin de journalist een beschouwende functie aanneemt over de visie op het gezin en er wat mooie wetenschappelijke theorieën tegen aangooit. Het stuk is goed geschreven en bedoeld, maar nog meer uitnodiging tot verdere discussie. "Weet die vleesfabriek niet dat er voorbehoedsmiddelen bestaan?" schrijft een zekere John uit Haarlem onder het Vice artikel. Shownieuws interviewt een gezinscoach die ook haar mening niet onder stoelen of banken steekt, en Sylvana Simons neemt graag even een moment in DWDD om te zeggen dat ze Anouk een topwijf vindt ondanks al die nare praat. Door de laatste toevoeging toch meer negatieve beeldvorming rondom de zangeres en haar ongeboren kind.

In mijn optiek moet media voorzichtig zijn in hun positie. In poging om het gesprek van de dag naar een hoger niveau te tillen, zorgen AD, DWDD, Vice en Shownieuws e.a. niet voor nog meer gelegenheid om meningen te uiten? Er heerst op social media al de tendens om alles te zeggen, gewoon omdat dat kan. Zorgen artikelen over de al dan niet positieve reacties en vraagstukken zoals 'Wat vinden jullie van het babynieuws van Anouk?' niet voor nog meer reacties de volgende keer? Of lokt Anouk dit met haar Facebook bericht toch gewoon zelf uit?

Ik realiseer mij dat ik met het schrijven van dit blog ook aandacht heb gegeven aan de 'babygate' van Anouk, maar het voorbeeld was te sterk om te te laten liggen voor ons Top of Flop in de Media blog. Ik ben benieuwd naar jullie gedachten over deze vorm van journalistiek.

Meningen over Anouk en haar zesde kindje mogen daarentegen achterwegen gelaten worden!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief