Laat je hoofd eens wat vaker zien op redacties

Blog
Opinie
Tamara Vlootman
16-02-2015
Nieuws van klanten zo goed mogelijk bij een redactie krijgen is een van de doelen van elke PR-professional. Eigenlijk is het dus te bizar voor woorden dat we zo weinig ons hoofd laten zien op- en onze oren te luisteren leggen bij redacties waar we zo graag naar mailen en bellen. Afgelopen week ging ik daarom samen met mijn collega Marieke langs bij De Telegraaf en NU.nl. Om even niet te zenden, maar om alleen maar informatie op te nemen. En ik was redelijk overdonderd! De kleine dingen waar een journalist op let, waar hij of zij op wordt afgerekend en welke 'filters' er worden gebruikt om op nieuwswaardigheid te scannen. Allemaal eye-openers. Een volledig overzicht is het niet, maar onderstaand een paar highlights van de indrukken van de dag. Waarschijnlijk niet de eerste keer dat je ervan hoort, maar het is goed je er weer even bewust van te zijn:

Een journalist wil carrière maken
We werken bij een PR-bureau voor klanten, maar ook voor journalisten en bloggers, ook al betalen zij ons niet! En een journalist is ook bezig met een carrière en heeft daarvoor mensen om zich heen nodig die hij of zij kan vertrouwen voor hulp bij het maken van goede artikelen. Wees streng naar je klant en lever alleen informatie aan een journalist waar hij of zij wat aan heeft. Help op deze manier een journalist bij het maken van carrière. Elke nieuwsredactie is competitief en iedereen wil een goede primeur en een scherp artikel. Hoe meer goede data, hoe beter. Zorg dat je als bedrijf informatie deelt dat iets toevoegt. Aan alleen een verhaaltje over hoe geweldig je wel niet bent, heeft niemand iets. En heeft levert de journalist geen verhaal op waar hij of zij binnen de redactie stappen mee kan maken.

Een journalist heeft strikte deadlines
Investeer in een overzicht van tijden en dagen van redactievergaderingen. Laat je klant weten wanneer iets écht die richting op moet en bel ruim voordat de journalist intern moet 'pitchen' wat hij of zij voor nieuws heeft. Niets vervelender dan een belletje tijdens een redactievergadering.

Een journalist wil ook gehoord worden
Ga regelmatig naar een redactie, laat je hoofd zien, drink een kop koffie en zorg dat je iets nieuws te melden hebt over je klant en het speelveld van je klant. En misschien nog belangrijker: vraag goed door naar wat er op dat moment speelt bij hem of haar en zoek samen naar haakjes en linkjes die zowel je klant als de journalist verder helpt. Open deur? Wanneer heb jij dat voor het laatst gedaan?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief