Maatschappelijk relevant willen zijn, kan ook té ver gaan

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
10-07-2014
Herkenbaar? Klanten die te ver gaan in hun behoefte iets maatschappelijk relevant te willen maken? Maatschappelijk relevant bezig zijn vanuit een merk of bedrijf is natuurlijk hartstikke mooi. Maar bij het neerzetten van een goed idee, actie of campagne is het belangrijker dat het verhaal inhoudelijk goed is, klopt en rond is. Soms kan dat betekenen dat je jezelf of je klant moet afremmen niet 3 stappen te ver te gaan. Hou het simpel en het verhaal kloppend.

CIF zorgt voor schone straten
De straten van Roemenië zijn onder gekalkt met lelijke, haatdragende leuzen in graffiti. CIF heeft zichzelf het doel gesteld deze schoon te maken en de straten weer sereen en zonder disrespectvolle spreuken op te leveren. In de basis een hartstikke sympathieke campagne. En naar mijn mening een rond verhaal: de straten zijn smerig, CIF maakt ze schoon (yes, they can!) en dan hebben ze de campagne ook cross-mediaal leuk in elkaar gezet met een app. Met deze app kan je foto's maken van graffiti op straat. De locatie van de foto wordt automatisch opgeslagen in de interactieve CIF-plattegrond. Het 'street cleaning team' van CIF zorgt er vervolgens voor dat de straat, vanzelfsprekend met CIF, gereinigd worden en de straat weer in nette staat wordt opgeleverd. Sympathieke actie met een heldere boodschap...



De waarom en het antwoord
De schoonmaakfabrikant gaat naar mijn mening een stap te ver in de eigen verantwoording voor het uitrollen van de campagne. Kinderen (altijd een succesvolle maatschappelijke tearjerker) hebben namelijk last van de grote hoeveelheid graffiti op de muren in de straten en daarom moeten ze schoon. Ik begrijp heus wel dat je als ouder liever geen spreuken als 'dood aan alle hippies' op de muren wilt lezen waar je kinderen een balletje voor trappen. Maar kinderen als dé aanleiding voor deze campagne te gebruiken, was naar mijn mening niet nodig. De bevuilde muren en de afgrijselijke respectloze teksten waren al genoeg.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief