Millenials - generatie ellende?

Blog
Opinie
Thea van Unen
13-09-2016
Als ik de krantenkoppen de laatste tijd moet geloven, dan zijn de Millenials volledig verloren. Geen geld om rond te kunnen komen, geen huis en waarschijnlijk ook geen baan, want robots nemen hun werk over. Tijd hebben ze dan waarschijnlijk weer wel, iets waar we de voorgaande generatie tekort aan lijkt te hebben. Ook de frase 'druk druk druk' is zó generatie X, onze Millenials vinden dat totaal niet interessant. (Dus wat dat betreft is dat 'mogelijk geen werk hebben' misschien niet eens zo'n probleem.)

De babyboombril
Ik vind het opvallend, die negatief getinte berichtgeving rondom de Millenials. Eén brok ellende lijkt het te zijn met een zwart gat dat toekomst heet. Niet zo motiverend voor onze jongeren, lijkt me. Als ik om me heen kijk, zie ik echter juist een heel enerverende generatie. Een generatie die mixt en matcht en die positief en flexibel in het leven staat. Een generatie die voor zichzelf durft te kiezen en uit elke situatie het beste haalt. Een voorbeeld voor de klaaggeneratie die daarboven zit.

Zou het zo kunnen zijn dat de bril waarmee we naar deze generatie kijken de bril van de babyboomer is? De babyboomer die op een andere manier zekerheid zoekt. Die jarenlange vaste banen, zo snel mogelijk een koophuis, een eigen auto en dezelfde vakanties hoog in het vaandel heeft staan? Het voelt zo als het domineesvingertje: wij weten hoe het werkt en jullie verknallen het. Tja, als je via die bril naar de Millenials kijkt, kom je wellicht inderdaad tot sneue conclusies.

Generatie blend
Afgelopen vrijdag hadden we bij Coopr de eer om naar een presentatie van generatiedeskundige en trendwatcher Herman Konings te luisteren. En wat schetst deze man? De Millenials streven zekerheid na op hun manier. De Millenial gaat voor afwisseling, prikkeling en nieuwe ervaringen. Ze omarmen het onbekende en vandaaruit zoeken zij hun zekerheid. Hun blik is gericht op 'what comes next' en vanuit die toekomstvisie laten zij zich verrassen voor vandaag. Zij zijn koning in het blenden van het leven. Mixen analoog met digitaal en houden van het onverwachte. De generatie van Uber en AirBnB, de generatie die van connecten houdt. Collega Rosanne schreef er al meer over.

Millenium state-of-mind
Ja, natuurlijk vind ik het asociaal hoe er misbruik wordt gemaakt van onbetaalde werk- en stageplekken. Van gebrek aan kansen op de woningmarkt. Maar zullen we alvast ophouden om de waarden van de babyboomers op te leggen aan de Millenials? Dan geven we in elk geval deze generatie de kans om zichzelf te ontwikkelen zoals ze zijn. Dynamisch, verrassend en veerkrachtig. Ik hang ergens tussen generaties in, maar de Millenium state-of-mind, daar laat ik me graag door inspireren!  

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief